söndag 14 augusti 2011

Slut!

Mellan två träningspass i onsdags åkte vi till ett hamburgerhak i Södertälje. Blöta efter ihärdigt regn, kalla och trötta dundrar sex damer in i lokalen, ivriga att få i oss ny näring.

Barbro beställde före mig. Kommer inte ihåg vad det var, men oavsett, var det SLUT!
Ok, Barbro samlar ihop hjärncellerna och beställer dagens lunchmeny, ett italiensk alternativ. Nää, tyvärr, klockan är över 2, blev svaret. Men det gick att få det ändå, men inte som dagens. Helt ok i Barbros värld.
Nu var det min tur.
Kaffe med muffins ville jag ha, är ingen lunchätarmänniska, däremot en kaffedrickare av rang.
Betalade och fick mig en Coca-Cola mugg. Inför mina höjda ögonbryn och dröjande ögonkast förklarade mannen i kassan, SLUT, du vet!
Hm... Tog min röd-vita mugg och påbörjade utforskningen av kaffeautomaten. Det fanns flera alternativ, trevligt. Jag valde Cafe au lait. Ett bra lunchval i min värld!
Men så tokigt det blev, det kom bara en tredjedels mugg, och dessutom bara svart. Jag försökte lämna tillbaka muggen till mannen i kassan för att få göra ett nytt försök.

Jag: Det måste ha blivit nåt fel, jag tryckte på latte-knappen.
Kassamannen: Näe, vi har bara kaffe, nescafe.
Jag: Jamen, du har ju flera andra sorter här, jag vill ha en ny mugg så jag kan prova igen.
Kassamannen: Vi har bara kaffe.
Jag: Vore det inte på sin plats att täcka över alla andra frestande alternativ då?!
Kassamannen: (lite lätt irriterad) Vi har bara nescafe!
Jag: Ok, jag tar nescafe, med mjölk då, har du mjölk?
Kassamannen: Näe, den är slut.....
Jag: (Tittar mig omkring för att kontrollera dolda kameror) Är det sant? Har du inte ens såna små trekanter med mjölk? (Börjar bli upprörd, det är dagens första kopp kaffe jag håller på att gå miste om. Och klockan är närmare 1.)
Sophia: Jag har mjölk i bilen, du kan ta den.
Lommar ut i bilen och sätter mig sen med de andra och väntar in min muffins.
När de fått sina hamburgare börjar jag ana oråd. Går fram och frågar efter min muffins.
Kassamannen: Den är SLUT. (Han lägger blicken någon annanstans än på mig, det börjar bli jobbigt det här)
Jag: (Här hade jag kunnat starta en föreläsning om hur viktigt det är med kundvård och hur lätt man förlorar sina kunder, men jag bet ihop. Riktigt hårt.)
Petade ner mina glasögon längst ner på näsan och tittade på mannen i kassan, som vid det här laget säkert önskade livet ur företagets inköpsansvarige.
För att gottgöra det här antar jag att du tänker bjuda mig på nåt annat?

Å så slutar historien med att jag kan konstatera att kaffe med mjölk inte alls är så tokigt tillsammans med mozarellasticks.
Kan faktiskt rekommendera det som ett alternativ till svält.......

1 kommentar:

UlricaA sa...

FY så hemskt! Vi var på restaurang förra sommaren och dom hade sk restaurangvecka där man kunde åka runt till olika restauranger och prova olika menyer och där var oxå just allting med SLUT trots att det var första dagen på restauranghelgen som det då var, vecka förkortat till torsdag till söndag...men torsdgkväll var allting mestadels slut...som försvar sa dom att nja vi stänger ju på söndag...ja tjenare...tur du fick n ånting till livs iaf...kaffet kan ju annars göra vem som helst svältfödd...kram!