torsdag 4 augusti 2011

Luktdiskriminering

Hur svårt kan det vara?!
Har pysslat med inlärning av vittringsprovet, hela våren och sommaren, utan direkt framgång.
Eller så ska jag väl inte säga. Han tar oftast rätt, alltså den med min doft, men har inte hundra rätt attityd. Letar lite nonchalant, kan fortsätta kolla övriga pinnar fast han hittat rätt. Ibland, speciellt om vi tränat mycket apportering innan, faller han tillbaka på bråttomkänslan och tar fel pinne. Fort men fel!

Under en veckas tid har jag lagt pinnarna bakom kompostgaller, både fel och rätt. Minst 6 pinnar, ibland fler med ca 15-20 cm mellanrum. Grym får gå från pinne till pinne och sniffa. Vid sniff på rätt pinne, har jag klickat och belönat med godis precis vid pinnen.
Tanken med den här träningen är att han inte får tag på vare sig rätt eller fel pinne. Han är inte så tolerant mot "fel", så jag vill verkligen undvika det. På det här viset kan han lukta länge på "fel", men har ingen chans att göra fel, alltså plocka upp den. Men hänger han kvar länge vid rätt, ger det belöning. Så småningom kommer pinnarna ut på rätt sida kompostgallret.
I kväll gjorde vi en variant som jag använder på kantarellsökskurserna. Olika lukter i olika metallburkar.
Grym får gå från burk till burk och lukta. Fel burk (som det kan vara ett gosedjur, kanel, Pernillas gummisnodd osv i) får ingen reaktion från min sida, däremot sniff på rätt (en träpinne med min doft på) ger klick och godis.
Redan efter fjärde försöket, var han så säker på vad jag var ute efter att jag höjde kriteriet. Nu ville jag att han skulle hänga kvar med nosen i vittringshålet lite längre, alltså bestämma sig själv, vilket innehåll som var rätt.
Jag tror han kan det, vid Gud han kan det! som de sjunger i My Fair Lady!
Fortsättning följer!
Grym undersöker burken (tandborstmugg får Biltema) men får inget klick. 
Går på eget initiativ vidare, kommer så småningom till rätt.
Håller kvar nosen som markering på rätt burk. Jippie, klick och belöning
Tommy är den som sköter burkarna hela tiden. Jag kan ju inte lägga min vittring på dom. Här ändrar han om burkarna för en ny "leta-omgång".

Inga kommentarer: