lördag 13 augusti 2011

Läger

Mellan passen på mitt "ohundiga" jobb, har jag fått till två helt lediga dagar. Och vad gör man då? Jo, tränar hund såklart!
Slutade kl 00.00 i tisdags och tog direkt bilen ner till Södertälje. Bilen var bäddad så när vi landade kl 02.50 kröp Grym och jag ihop bak i bilen och sov skönt.
Tidig förmiddag samlades gänget, sex glada kamrater, alla tävlingsinriktade, duktiga hundtränare för att träna, träna, träna.
Dag 1: Spår, lydnad och uppletande
Eva la ett svårt spår åt Grym, genom en vallad sökruta, över diken, in i högt gräs upp till midjan, grusväg mm. mm. Som grädde på moset ösregnade det hela liggtiden. Min normalt sett spårnoga hund var om möjligt ännu mer metodisk. Jag är impad. Han redde ut vinklar, den välvallade sträckan genom rutan fram till pinne 1. Som han letade, och letade. Vi såg på hela hans attityd att han hade den in näsan och ville ha fram den. Den måste ha hamnat rejält under det höga gräset som var nedtrampat och supersvår att hitta. Så efter många minuter av letande slängde jag en pinne till platsen så han fick hitta. Därefter bröt jag spåret. Nöjd med ett väl genomfört arbete som skulle ha blivit övermäktig med tanke på vad Eva beskrivit.
Tillbaka till Södertälje Bk för lydnad och uppletande. Grym jobbade med hoppet, han har en tendens att missa återhoppet på hopp-apport. Efter diskussion enades vi om att problemet egentligen ligger i att han har för bråttom och ibland brakar in i hindret som nu blivit lite obehagligt. De gamla hästmänniskorna Barbro och Kristina formade till övningar där Grym fick lära sig taxera hindret och anpassa farten. Vi såg effekt direkt i träningen, hem och träna mer. Grym fick även fortsätta med sin vittringsträning. Nu körde vi helt tävlingsmässigt fast med alla pinnar i burkar. Klockren markering! Jag tror verkligen på att det här upplägget kommer att fungera ända fram till tävlingsklart moment.

Dag 2: Spår och lydnad
Testade att lägga parallella spår till Grym och Pzingo idag. Barbro och jag gick spåren samtidigt med ca 30 meters mellanrum. Ungefär var 70:onde meter lät vi spåren korsas, för att störa hundarna med båda annan hund i närheten och det faktum att de skulle passera ett annat spår som var lagt av matte. Vi bytte alltså spår. Grym fick gå Barbros och vice versa. Liggtid: ca 1 tim. Vädret: lite krispig luft, sol.
Resultat: Tja, vad ska säga. Båda hundarna tuffade på och registrerade varandra utan att störas. De korsade spåren utan att det ens märktes. Imponerad.
Eftermiddagen inleddes med kakbuffe på Taxinge slott. Och avslutades med också, om jag ska vara riktigt ärlig. Men hög tankeverksamhet tarvar sötsaker! 
På lydnaden lade jag krutet på fotgående med störning, jobbigt för lilleman men träning ger färdighet!

Inga kommentarer: