torsdag 27 oktober 2011

Variation

Har tränat lydnad med Sandra och Qiwi två dagar i rad. En av våra planerade övningar har varit vittringen. Lär ju passa på när man har tävlingsledare med sig. =o)
Fantasi, variation och överraskningar skyndar på inlärningen och lär hunden att generalisera. Sagt och gjort, projekt variation är uppstartad.

Vittring 1 (onsdag): Sandra lade ut 8-10 vittringspinnar på en stor flack sten utan att Grym såg det. Sen gjorde vi det för övrigt helt tävlingsmässigt. (Rätt pinne lades ut när han såg) Lite förvånad satt han på näsan, riktigt ljudligt :o) och tog rätt direkt. Han fick komma ända in i fotposition innan godisburken dök upp.
Vittring 2: (onsdag) Sandra lade 5-6 pinnar uppe på ett bord. Bordet var en sån modell med fasta bänkar och springor mellan brädorna i bordsskivan. När jag skickade Grym hade han värsta bestyret att hitta rätt underifrån. Markerade tydligt var den rätta låg, checkade mig som inte gav någon hjälp. Grym jobbade sig till slut upp på bordet för att knipa rätt pinne. Så fort han hoppade ner från bordet med pinnen slungade jag fram skinntrasan.
Vittring 3: (torsdag) Pinnarna lades runt hopphindret. (Där fick jag till lite "håll-dig-till-rätt moment-störning") Jag skickade från sidan av hindret för att inte göra störningen för svår. Grym nosade sig runt hindret, grep rätt utan att nappa i några andra. Burken kom framfarandes när han hade en tredjedels sträcka kvar till mig.

I fantasibanken för kommande dagar:
*massor av pinnar
*3 pinnar bakom kompostgaller-hitta rätt men vara tvungen att springa runt för att apportera
* skicka nära och backa därifrån med skramlande burk under tiden han letar.....

Inga kommentarer: