fredag 7 oktober 2011

Uppladdning/tömning

I dag har Grym och jag varit i Stockholm och tränat lydnad med bästa brudarna på Hundudden!
Mitt mål för dagen, att vara glad och få till en bra känsla mellan oss uppnåddes!
Grym har hittat på lite hyss i träningen som jag fått bra tillfällen att träna på idag. Han har fått för sig att tjuva vid inkallningar. Gjorde ett sändande till rutan, i en kedja och visst, han gjorde det igen. Men nu var jag förberedd, hade Barbro utställd som bevakande ögon eftersom det händer när jag har ryggen mot honom. Sophia som var tävlingsledare hade i uppgift att säga "kalla in" med rysligt hurtig stämma och dessutom flera gånger. Han gick på det! Jag vände blixtsnabbt på klacken och konstaterade att det inte var speciellt bra påhitt, skickade honom till rutan igen och gjorde om proceduren.
Han låg i hög förväntan men gjorde verkligen ett medvetet val att vänta på min signal. Såklart fick han rikligt med belöning när han sen gjorde en snygg och snabb ingång.
Samma ostadga finns i vanliga inkallningen, vi gjorde samma procedur där. När Sophia kommenderade ryckte han till men hejdade sig. En till kommendering, lika glatt och han låg fint. Då kom min inkallningssignal med belöning som följd.

Känns som en bra förberedelse inför morgondagens tävling.
Grym behöver inte direkt laddas inför en prestation, utan snarare tömmas och bli trygg. I kväll när vi hämtar Tommy vid tåget, passar jag på att träna på perrongen. Fritt följ med miljöstörning och vittring med flyende pinne.

Jag laddar med en god dos sömn, känns som det är ett stort behov av det nu!

I morgon bitti tar vi en ordentlig promenad med inslag av träning. Ff, inkallning med stopp och slät, fjärr med ett skifte, ligg till sitt för att ladda snabb reaktion.
Som uppvärmning på tävlingsplatsen, ff med rätt svår miljöstörning, friska upp hastigheten i handtecknet för ligg.
Vad jag kommer att göra på planen förutom momenten har jag planterat ända in i ryggmärgen. Mitt beteende på planen är mitt viktigaste mål för morgondagens tävling.
Jag ska göra det så lätt som möjligt för Grym, och det hänger mest på min attityd. Sen fixar han resten!
Qiwi gör sitt bästa för att charma Grym......

1 kommentar:

UlricaA sa...

vi håller tummarna tassarna och tårna! Kör så det ryker! Kram!