fredag 14 oktober 2011

Gratis....

Var på Willys härom dagen. Och blev lite irriterad, igen.... Inte på Willy, det är en bra kille. Har en riktigt bra grönsaksavdelning (Rättikan kan rekommenderas, stans bästa), köttet och osten är också bra.
Men, det var inte det jag skulle skriva om.

På Willys har dom det smidiga systemet att man scannar sina varor själv, vartefter man lägger dom i sin korg och betalar i en automat. Strålande! Snabbt och lätt. Inga köer.
Den här dagen hade de som lockbete att om man använde sig av scannern så fick man en påse tacochips. Jag gick förbi hyllan med tacochips. Är inte så förtjust i såna i allmänhet och inte i dessa i synnerhet. Ett B-varumärke, massor med E:n, glutamater och härdade fetter.
När jag, efter min långa vandring bland Willys gigantiska utbud av sånt man behöver och absolut inte behöver, kom jag då till betalautomaten. Stoppade i min lilla pistol och skulle betala. Då kommer en annan kvinna in på betalstationen. Hon var en del äldre än jag, och såg normalklok ut. Så öppnar hon munnen, och förvånar mig!
Kvinnan: - Du har väl sett att man får en påse tacochips GRATIS, om man betalar här?
Jag: -Ja, jag såg det men jag tycker inte om dom. Jag lät bli att dra hela harangen om vad jag tycker är onyttigt och direkt skadligt att stoppa i sig.
Kvinnan: -Ja, men du kan ju slänga den när du kommer hem! Så drog hon iväg med sin vagn.

VA! Vavavava!!!! Varför ska man göra så? För att det är gratis? För att minska Willys vinst? För att fylla sin redan överfulla påse?
Känns helt främmande i min värld! Lägger hellre en hel del pengar på att ta hem nyttiga "må-bra" produkter till min familj!

1 kommentar:

Linda Åkerström sa...

Det är något konstigt som drabbar en del bara ordet gratis är med. Gratis vill vi ha. Vare sig själva varan är något vi vill ha eller inte. Men den är ju gratis. Måste vi ta hem. Tröttsamt. Det är en del av slit och släng tänket tror jag. Om alla funderade på vad de verkligen vill ha och vad man verkligen vill stoppa i sin kropp så kanske jordens resurser skulle räcka lite längre :)