måndag 3 oktober 2011

Moment som belöning

På lydnad och brukstävlingar har vi ingen möjlighet att belöna vår hund under pågående tävling. I alla fall inte på vanligt sätt, med godis eller lek t.ex.
MEN det går att skapa andra belöningar genom att värdeladda vissa moment, så till den milda grad att de kommer att betraktas som belöningar.


HOPPET
När jag lär in hoppet börjar jag egentligen långt tidigare. Jag lär hunden att hålla fokus på belöningen, till jag säger "varsågod". Lägger på massor av störningar som att jag pillar på hundens huvud, tävlingsledarens kommendering, bollstuds bakom hunden, säger fel ord, handklapp osv. Om hunden håller fokus på belöningen, trots störning, kommer det efterlängtade "varsågod". Jag lägger en signal på fokus utåt, "kolla".
Sen lägger jag belöningen bakom hindret, så den syns. Samma procedur med mer eller mindre störning. Hindret (som är en planka högt) är placerat så hunden inte kan annat än att hoppa det, för att komma åt belöningen. Sakta höjs hindret, till hunden inte längre ser belöningen bakom hindret men håller koll på hindret. "Varsågod" har nu bytts ut till "hopp", belöningen faller alltid ut, för att han hållit fokus så bra.
Till slut har jag fått effekten att hoppet upplevs som en belöning. Som hunden får göra när den gjort något annat svårare, som belöning.

RUTAN
När Grym var liten, introducerade jag honom i fenomenet "extern belöning" tidigt. När han var helt medveten om hur det fungerade lade jag ALLTID den externa belöningen i rutan. Så fort han gjort nåt som var värt den externa belöningen och jag hojtade min signal YEAH!!!!, drog han som en blixt till rutan. Han lärde sig fort att koner hör ihop med belöningen, den häftigaste belöningen av dom alla.
I dag är rutan så värdeladdad att han absolut uppfattar att han gjort en bra inkallning, eftersom han får göra rutan direkt efter.
(Inkallningen är momentet före rutan)

Om jag sen tänker mig för och verkligen använder de momenten med eftertanke finns känslan av belöning kvar där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men åh så smart! Har aldrig tänkt att man kan smyga in rutan som en form av belöning :-) Tack för att du delar med dig!


/Aloka