söndag 23 oktober 2011

Fullproppad

Talanglägret dag 2 bjöd på en minitävling med platsliggning, fritt följ, inkallning och apportering. Jag valde att göra dessa moment som de ser ut i elitklassen. Mitt fokus var att hålla ett gott humör trots ev. missar, le, hjälpa Grym så han kan göra sitt bästa. 

Jag glömde understundom att le men för övrigt gjorde vi ett bra jobb. Trots lite ofokus i fria följet var vi på bra humör inför resten. Nöjd med resultatet. Efter fick vi personlig reflektion från Lotta  på insatsen.  Mycket bra observationer och kommentarer som absolut hjälper mig framåt. Hon ser allt "den där Lotta"!

Eftermiddagens teman var uthållighet/länkning och störningsträning. Vi var lite mjuk i hjärnan vid det här laget, både människor och hundar. Men många böljande och givande diskussioner och lite grann insatser från hundarna gav mig massor att ta med hem!

I morgon påbörjas några av mina planerade projekt!
* Gryms sämsta moment, fritt följ, med ojämnt rörelsemönster och ljud, kommer jag att börja om helt och hållet med. Han är dåligt och ofullständigt tränad och vet inte riktigt vilka ramar han ska hålla sig inom. Projekt "bryta ner och bygga upp" påbörjas i morgon dag.
* Störningsträning är jag rysligt road av. Tycker det skapar medvetenhet i beteendet och en tolerans för konstiga saker. Lägger om tänket lite framöver så störningen kommer att bestå av sånt som det går att ta fel på. Koner och koner, koner och hinder, apporter och koner, apporter och hinder......
*Variation, fantasi, överträning, oväntad ordning, oväntade effekter, överraskningar. Hunden ska hållas på topp i många år och behöver ständiga utmaningar. 
Kommendering av Anders i fritt följ på minitävlingen.
Stort TACK! till alla deltagare och ledare för en givande helg!

1 kommentar:

Annika Sterner sa...

Härligt med massor av inspiration. Ser att ni haft en rolig helg.