fredag 14 oktober 2011

Höstdag

Tog hundarna, tre plasttallrikar och kameran och gav mig iväg ut i den fantastiska höstsolen. 

Efter en skogsrunda hamnade vi på Hille IP, dags för träning!
 Vi tränade bl.a. grunder till den kommande dirigeringsapporteringen. Tre skålar istället för tre apporter. Vi håller nu bara på med att associera mina handtecken till rätt rörelse ut till en skål. Vänster arm till vänster apport/skål, höger arm till höger apport/skål. Ord=varsågod! Båda armarna i en rörelse rakt ut från mig och ord "ut" för en rakt bakom honom. JA, jag tränar även på den rakt bakåt för att ha en signal på den. I slutänden är jag helt övertygad om att han blir säkrare på vilken jag menar om även mittenapporten har en signal.
Det ligger godis i den skålen jag dirigerar mot. Går han fel får han konstatera att den var tom, sen gör vi ett nytt försök.
 Väl framme vid rätt, får han äta upp sina godisar, sen blir det super-duper-bus hos mig. Leken hos mig ska skapa en bråttomkänsla tillbaka, som han behåller när vi för in apporter i övningen istället för skålar.
Åsså fotgåendet, mitt favoritmoment. Idag hade vi fokus på raka sättande och helt parallella svängar. Pusselbitarna börjar falla på plats. När vi är ostörda är det som att gå på moln, vicken känsla!
Kommendering gör fortfarande att han plåstrar på mig, ljudar och överarbetar. Men den tryggheten kommer, så sakteliga.

Inga kommentarer: