söndag 1 januari 2012

Vänta och vänta.....

Dogges nyårsafton bestod mest i att vänta, lugna sig och vila.... Det är inte hans bästa gren, vi kommer att få lägga en del träning på det. Till hans fördel måste jag säga att det tar sig. Den här dagen/natten gav honom många "ahan"!
Vi var ett gäng på 8 människor och 5 hundar som firade nyår ihop.
Började med en "korvgrillarpromenad". För Dogges del innebar det att gå vid min sida, byta sida, märka att jag ändrade tempo och vara still när jag stod still. Han är duktig! Fast jag ser att det spritter i benen och han otroooligt gärna vill springa med de andra så anstränger han sig. Och är sååå glad när har får uppmärksamhet för det! Vilket han får ofta.
När vi väl kom fram till Y-näset för korvgrillning, fick Dogge träna på att sitta uppbunden. I början sprattlade han omkring, snodde in sig i kopplet, försökte få uppmärksamhet och joxade med kottar. Till slut gav han upp och satte sig still i tre sekunder. En godis till Dogge! Kastade den till honom för att inte yrsa upp honom igen. Lycklig liten flat blev lite på igen, men lugnade sig snabbt. En godis till åt Dogge!
Så höll vi på ända till han lade sig och vilade. Då kunde jag till och med gå fram och belöna utan att han hoppades på aktivitet. Barn sprang förbi, de andra hundarna pysslade på med sitt alldeles i närheten.

Resten av kvällen låg Dogge under bordet när vi åt, bredvid soffan när vi ägnade oss åt "paltkoma", satt vid mina fötter när vi skickade upp kinesiska lyktor och värmde oss vid elden.
Ibland ropade jag in mina hundar, bara som störning för Dogge. Han vet vid det här laget att han också får en godis eller uppmärksamhet, om han är passiv och väntar på sin tur. Utan att fluffa på de andra hundarna först och utan att resa sig och steppa med framtassarna.
Det tar sig!

Inga kommentarer: