lördag 7 januari 2012

Inomhusträning

Vi har varit i Hundhallen i Kilafors och tränat idag.  Så skönt att komma inomhus och pyssla med detaljer utan att förfrysa fingrarna. Så skönt att kunna sitta ner och diskutera med sina kompisar mellan passen.  Dit åker vi igen!

Grym och jag håller på att finslipa krypet. Han lägger gärna vänstra låret lite för långt in under sig. Om det är brist på muskler eller nåt annat vet jag inte. Ann Essner har iaf gett klartecken att träna på, för att få honom att använda benet rätt och krypa med båda bakbenen parallellt under sig.  Utöver att vi fystränar alla muskler generellt, så försöker jag tillrättalägga krypträningen på olika sätt så han tvingas att använda vänstern mer. Om jag rör mig så han kryper i en vänstersväng jobbar han på ordentligt och rörelsen blir bättre och bättre. Nu kan jag räta upp svängen något steg och han gör rätt av bara farten. Ska nog bli bra det till slut.
Att han har en apport i munnen är bara för att variera träningen. Tråkigt att bara krypa, roligare att apportera i krypande ställning.
Dogge jobbar på bra. Vi  gick tillbaka i träningen några steg med tanke på miljön. Lite splittrad i bland av de andras aktiviteter men jobbade på med sina uppgifter. Vi tränade stadga i sitt, skifta mellan sitt-stå, spontant ställande i rörelse och att inte bry sig om folk och hundar som aktivt tar kontakt. Det sista är han otroligt duktig på!
Jag stod 1 meter från Svante med Dogge på min andra sida. Svante ansträngde sig verkligen för att få Dogge att komma till honom. Har aldrig hört honom så löjlig på rösten förr. :)
En gång gick Dogge i fällan, jag hoppade in framför honom och spärrade vägen. Efter det misstaget löste han problemet med att ge mig kontakt istället. Myyycket mer lönsamt! Vi gick även mot en grupp av människor och hundar. Rakt mot. När vi kommer på ca 1-2 meters avstånd lägger han upp blicken på mig istället för att hälsa på gruppen. Å, så mycket belöning man får då!
Största problemet för dagen, hade han med den smala, branta trappen upp i hallen och den trånga toan som han fick följa med mig in på. =o)

Killen med kollen! Båda killarna är väldigt duktiga på att ligga och vänta. Var lite tveksam till hur den stooora flatten skulle fixa den lilla bordercollieburen. Men han knölade in sig i den, och tyckte nog det var rätt skönt att komma undan och få vila.

Inga kommentarer: