lördag 31 december 2011

2011

2011 - Året som gått
Det har varit ett år med många framsteg och framgångar. Helt klart!
Men även av mycket tvivel, ställningstaganden, nya värderingar och hårt jobb.
Under vintern 10/11 satsade jag stort ( i min värld) och flyttade in min verksamhet inomhus. 
    
Det var otroligt skönt att jobba inne i värmen, absolut. Men det är inte min grej att vara hyresvärd, städerska, bokerska och jagare av kronor och ören. Så tidigt på våren tog jag beslutet att inte behålla lokalen. 
Jag vill ju träna hund.
I samma veva höjde jag blicken och såg mig om efter något mer/annat att göra. Var lite mättad på hundar och hundägare... Hamnade i skrået omvårdnad. Jag har jobbat som personlig assistent, under sommaren, hösten. En ny upplevelse, ett för mig, nytt sätt att skapa värde i någon annans liv. Ett nytt sätt att komma nära en människa med andra behov, ett nytt sätt att skapa förståelse.
Jag har jobbat med flera kunder. Alla med olika behov av hjälp, omsorg och omvårdnad. Jag uppskattar det jag lärt mig, jag värnar om de upplevelserna och jag har utvecklats en liten bit till som människa.
Men jag vill ju träna hund.

Så klart har jag jobbat med hund. Massor med hundar och dess ägare har jag träffat i min kursverksamhet. 
Många nya hundägare som jag förhoppningsvis lotsat till en enklare och roligare tillvaro med sin hund. Jag lär mig hela tiden nya saker, hittar nya lösningar på udda beteenden. Ett varmt tack till alla er som gått kurs för mig under året.

Så kommer vi då till Grym. Min fantastiska lilla Grym! Han har utvecklats i raketfart under 2011, både som individ, som förebild på mina kurser och som min tränings- och tävlingskompis.
Vi har tränat och haft otroligt roligt ihop. Han har lärt mig mycket om samspelet mellan människa och hund. 


Mina duktiga träningskompisar har stöttat, tittat, diskuterat, agerat tävlingsledare, påmint mig och puffat mig framåt. Tack alla ni!
Målen jag satt upp för 2011, har uppnåtts med råge. Grym är uppflyttad till högre spår och har två första pris i elitlydnad.
I höstas kom vi med i SBKs talangtrupp, vilket lyft det blev för oss! En bekräftelse på att jag är på rätt väg. Jag kände att vi kom med i hetluften liksom. Jag fick ny kraft att förbättra prestationer och fick nya mål att uppnå. Dessutom träffade jag många andra träningsnördar och fick en del nya goa vänner.
Jag hade inte tänkt tävla elit i år, men inför rankingtävlingen i Smedjebacken, som ingick i talangtruppens innehåll, bestämde jag mig för att köra på.  Å det gick ju bra!
”Allt man vill man, kan man!” Ord myntade av en viss, klok treåring som jag anammat och upprepar ofta som ett mantra.
Tävlingsåret i resultat
2011-02-02 Lydnadsklass 2 Nedansiljans BK inomhus, 1:a pris 165 p
2011-05-07 Appell spår, Skutskär, uppflyttad, vinst
2011-05-26 MH Ockelbo. Fixar uppgifterna med en klackspark, skott: 1
2011-08-21 Lägre spår, Uppsala, uppflyttad med 537 p, vinst
2011-09-04 Lydnadsklass 3, Uddevalla, 2:a pris 254,5 p
2011-10-01 Lydnadsklass 3, Söderhamn 2:a pris 240,5 p
2011-10-08 Lydnadsklass 3, Skutskär 1:a pris 301 p, vinst
2011-12-03 Lydnadsklass elit, Ludvika inomhus, 1:a pris 265.5 p, 11:e plats
2012-12-10 Lydnadsklass elit, Stora Stockholm inomhus, 1:a pris 264,5 p , 5:e plats
Så visst har det blivit en del hundträning under 2011! =o) 
2012 kommer att erbjuda ännu mer av den varan. I samarbete med Dala Hundservice och ACT Assistancedogs Sweden, har jag redan nu börjat utbilda assistanshundar för vidare försäljning till handikappade med olika behov av hjälp av hund.

Så nog kan man väl säga, att änglarna har varit med och hjälpt mig knyta ihop säcken. Som dom alltid brukar försöka göra. I år har jag nog lyssnat mer på dom än vanligt eftersom det ordnade sig så bra i slutänden.

1 kommentar:

Mia sa...

Vilket fint och utvecklande 2011 du haft, både ensam och med Grym!

Hoppas och tror skarpt att 2012 blir minst lika bra för er :D!

Gott Nytt År!