torsdag 5 januari 2012

Vilken signal gäller?

Vi var med Stina och Ozzy och tränade lydnad idag. Hobbyhunden Grym och jag. Jag fokuserade på fria följet med flyt i svängar och mindre fysisk kontakt mellan oss. Det har gått framåt, absolut. Om jag hittar känslan i tempo och hur jag sätter mina fötter sköter han sin del i det hela. Yes! 

Vi gjorde en lur-övning för honom i fjärren. Både Stina och jag stod i närheten av Grym, vi skiftade placering gentemot honom inför varje skifte. Bakom bredvid, med ryggen mot honom osv. I bland sa Stina "ligg/sitt/stå" för att luras. När han hade mig mittemot och henne på sidan om så han såg henne, var det inga problem. Då var han kvar i den ställning han var i. Men när Stina hade ryggen mot honom var det svårare. Tror han både lokaliserar ljudet bättre framifrån, men även att han ser att det är hon som säger nåt.  Kan tillägga att det fel han gjorde var att han lyssnade på Stina, men han utförde skiftena perfekt, hela tiden. Kul lek!
Dogge-assistanshund, var med och tittade på. Låg på halmbalarna. Vilade. Kopplade av. Var tyst. Lugn. Intresserad. Skötte sig bra helt enkelt!

Dogge är introducerad i rätt många beteenden nu. Fot, sidan, sitt, stå, nosen i handen, stoppa huvudet i halsbandet, vänta, dra, ta kontakt......
Han är riktigt bra på "sitt". Han ska sitta i en del beteenden av sig själv och på tillsägelse i andra.
Det här är ju intressant tycker jag. Vad tar våra hundar som signal, till att utföra olika beteenden. Vad är det egentligen som utlöser beteendet.
*Dogge ska kunna sätta sig på "sitt". Var som helst, när som helst, på vilket underlag som helst. OCH sitta kvar där till han får ett nytt kommando.
*Om han går bredvid mig, på höger eller vänster sida och jag stannar, ska han också sätta sig. I samma riktning som jag är i.
*MEN om vi går i en trappa och jag stannar, ska han stå. Alltså finns trappan med som en "osignal" till sitt.
*När han kommer in med föremål som ska lämnas till mig, ska han sätta sig framför mig med föremålet. Ett föremål i munnen framför mig är alltså också en signal till "sitt".
*När vi kommer upp på bron och ska in i huset är, eller har snarare varit, Dogge lite för ivrig för min smak. Så om jag öppnar dörren, och han tar det minsta lilla initiativ till att gå in före mig, åker dörren igen. När han backar undan, öppnar jag dörren igen. Eftersom vi tränat så mycket sitt i olika situationer, har han tagit till det beteendet för att lösa "dörren-problemet". Så nu har "upp-på-bron-dörren-öppnas" också blivit en "sitt-signal". Och det var ju inte mening även om det inte gör något just i den situationen. Men jag vill inte att han sätter sig när vi är på väg in i dörrar på andra ställen, bara väntar och håller sig bakom mig.
Det löser vi med att träna mera.

Inga kommentarer: