lördag 21 januari 2012

Svensk Lydnadschampion

Yrvakna klev vi upp i Stockholmsottan, trötta efter en hel dags träning och efterföljande middag från igår.
Styrde bilen mot Smedjebacken och elitlydnadstävling. Som planerat kom jag i god tid, rastade och tränade. Ett dåligt genrep började vända till en bra tävlingsdag. Grym jobbade på med bra attityd och prickade rätt i alla delar vi tränade.

Målet för dagen och för en lång tid framåt är att jag ska skapa en trevlig känsla i tävlingssituationen. Poängen i sig är av mindre betydelse. De hänger liksom med på köpet, om man har roligt och samarbetar.

Dags för tävling, med en hund som var lagom uppvärmd, lagom på. Tappar honom lite i första momentet, fjärren. Låg och nosade hela min väg ut. Fick ett dk på första skiftet. "killar"....
Sen matade vi på.
Vittring, han gick förbi rätt, men vände tillbaka. Bra gripande. Bra attityd på vägen in.
Metall-hopp-apport, där har tvekade lite efter hindret. Tror det var för att jag kommenderat mjukare än vanligt för att han inte ska dundra iväg och ta i hindret.
Apporterings-dirigering, klockrent. Såg att han tittade till på mitten, utan att förändra tempo eller riktning.
Rutan, klockrent!
Sen fick vi en paus. Alla deltagarna gjorde först hälften av momenten, sen fortsatte alla med resten av momenten efter pausen.
Tror det tog en del på Grym. Vi var bara 8 deltagare så det var inte någon ide att lägga undan honom ordentligt mellan passen. Han tog sig en liten powernap på en stol medan jag fikade.
Fortsatte med inkallning, kan inte bli så mycket bättre! Första gången jag använda handtecken på tävling, nöjd med den och tänker fortsätta med det.
Z= näst intill helt perfekt! Han pep till lite på upptaget efter första stoppet.
Fritt följ - Ingen höjdare. Okoncentrerad, snea sitt, pip. Tyckte ändå att jag var närvarande och hjälpte honom. Svängar och halter, starter och tempo, stegförflyttningar och koncentration. Tycker att jag var helt med och gav honom möjlighet att göra ett bra jobb. Uppmuntrade på vårt sätt, och stundals var även Grym med till 100%. Men det var svårt för honom. Om det var äkta trötthet eller goda lukter tänker jag inte ens spekulera i.

Målet för dagen blev inte helt uppnått. Vi hade inte den där riktigt tighta känslan i närarbetet, däremot i avståndsmomenten var han som vanligt.
Lite utvärdering av det här, lite fundering och förändring av vardag och träning ska nog få oss på banan igen.

Som lön för mödan fick vi 287,5 poäng, som med råge räcker till ett första pris.
I och med det har vi presterat tre första pris.
Vilket gör Grym till lydnadschampion!

Min lilla pärla! Nu vilar vi den här veckan från lydnaden. Men till helgen drar vi till Smedjebacken igen. Denna gången som åhörare på landslagets träningsläger. Vi kommer att kunna träna i pauserna. Åh, så kul vi ska ha då! Hitta känslan! Igen!

10 kommentarer:

Linnéa sa...

Grattis Anna & Grym! Ni är så otroligt duktiga!

Anonym sa...

Stort grattis till ett imponerande jobb o en grym hund :-)

Katarina sa...

Grattis till championatet!

Lena Löfroth sa...

Grattis till er!

Sannas lilla blå sa...

Grattis!

Jennie och Axa sa...

Stort grattis till er! Och tack för att du fått oss att prestera över vår förmåga :-)

Marie o Xit sa...

Stort Stort GRATTIS till dig och din "Grymma" hund :)

Skutskärs Brukshundklubb sa...

Grattis! Inte ett dugg förvånad kan jag säga :)

Michaela Wörman sa...

GRATTIS Anna och Grym :)

MVH
Michaela

Linda Åkerström sa...

Härligt!!!!!