söndag 25 december 2011

Vaa?!

Hade inte tänkt skriva om den här händelsen man jag kan inte riktigt släppa den, så jag delar med mig.
Mina illusioner om hur saker och ting är, vilken inställning omgivningen har och vad man kan förvänta sig kommer ibland på skam.

I veckan före jul gjorde jag en julklappsrunda på stan med Grym. Såklart hade vi bl.a. siktet inställt på Naturkompaniet, en av mina favoritställen att spendera pengar på. Vi är ofta där och myser runt på alla nyttiga, fiffiga, snygga, genomtänkta och ibland alldeles onödiga "måste-ha-grejer"!
Kontokortet var laddat när vi med bestämda steg klev innanför dörren. Kom inte längre än halvvägs till kassan när jag blev stoppade med: Du får inte ha hund här inne, vi har kunder som är allergiska.....

-VA! Är du seriös? Min haka hängde klart längre ner än vanligt.
-Ja, vi måste tänka på alla våra kunder.

Jag fann mig snabbt. -Jamen vad synd då, nu förlorade du precis en storkund!
Vände på klacken och gick ut, förvånad och ledsen.
Vad är det här? Säger inget om butiker som säljer livsmedel, är till och med förvånad att hundar på följa med in på fik. Men det här är en butik för naturmuppar och friluftsnördar.

Vari ligger rimligheten i att jag får besöka vissa fik med hund, men inte vissa butiker. Jag vet att det är butiksinnehavarens beslut, men det irriterar mig.
Vi ska inte diskriminera någon folkgrupp, inte heller hundägare, är min mening.

Får väl göra mina inköpsrundor i Stockholm hädanefter, där är jag välkommen med hund minsann!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja här i stockholm är du välkommen och känner du för att klippa håret i mälarhöjden är det bara trevligt att grym följa med ;-)

säger inget om man har en hund som skäller och pinkar på kläderna men har man en som uppför sig så bör det inte vara några problem, hur många är så allergiska så dom inte kan vistas i samma rum som en hund?? det största problemet är nog närkontakt som att klappa hunden skulle jag tro.
Hoppas julen varit bra :)Kram marie,love&carma

Anonym sa...

Kan meddela lite snabbt att jag har barn med astma och det räcker att en hund varit i samma rum eller affär och gått i NÄRHETEN av kläderna för att han ska få en allergisk chock och måste ta akut medicin. Men om ni tycker att det är bättre att man knyter fast barnen utanför en affär så kanske man ska hänga upp skyltar för det!!?? Sen så har jag även sett att naturkompaniet säljer livsmedel dom också...