lördag 17 december 2011

Trivseldag

Jag har varit ledig idag, inget inbokat i förväg, ingen som väntar på mig, ingen som förväntar sig något av mig. Skönt!

Började dagen med att lägga 4 korta spår (30-40 meter), med fokus på upptag. Har tidigare släpp Grym direkt på spåret och ägnat mig åt att utveckla honom i konsten att använda ett markavtryck till att, på effektivaste sätt, ta sig fram till en möjlighet till belöning. (Pinnen). 
Jag släppte på i olika vinklar (snett i medritning, vinkelrätt mot och mot spårriktningen, med spåren åt både höger och vänster), på olika avstånd (5-25 meter), och på olika underlag (skog med lite snörester, nedvissnad vildvuxen äng och finklippt fotbollsplan). Han pysslade på, provade sig fram och löste sin uppgift. Nr 2 på nervissnad äng bredvid väg var av någon anledning svårast. Men han klurade på och bestämde sig för rätt håll och kom snabbt till sin belöning. Nu kommer jag att ligga på den nivån några tillfällen till innan jag hittar på nya varianter.

Väl hemma igen, dundrade bästa gänget in för vår årliga "godistillverkningsträff". "Lillasyster" Carola med grabbarna grus, farmor Laila, farfar Åke med fru Lisbeth fyllde huset med ingredienser, skratt, recept och skvaller. Det är härligt att ses!
Pernilla med yngsta kusinen Valter i fikapausen
Rocky Roads, premiär för  i år, blir nog en tradition.

Recept på dessa fantastiska skapelser a´la Leila hittar du här.

Hildings glöggbollar, favoriter always and forever!
 Prova glöggbollarna, smakar mer, mer, mer......
100 g mandelmassa
100 gr fikon
100 gr digestivekex, (ca 7 st)
2 msk smör
3 msk glögg, gärna starkvin
ca 200 gr mörk choklad

Riv mandelmassan i matberedare eller på rivjärn
Byt till kniven i matberedaren eller mixerstav och mixa med fikon, digestive, smör och glögg till en formbar massa. Ställ kallt ett tag.
Rulla ca 20 bollar och ställ kallt
Smält chokladen i vattenbad och doppa bollarna. (Gärna fler gånger om du är förtjust i choklad...)

Yummie joy!

Inga kommentarer: