söndag 4 december 2011

Reflektion

Hemma i soffan efter en riktigt bra hundhelg med tävling och träning funderar jag över vad jag bör tänka på inför tävlingar framöver.

*Grym mår bra av en ordentlig promenad och ett lydnadspass med normala svårigheter innan vi tar en paus före start.
*Låta Grym titta sig omkring när vi kliver in på plan. Han följer mig bra och behöver inte gå fot. Han slappnar av om han får ta lite tid på sig.
*Prata med tävlingsledaren, gå gärna nära så Grym kan checka av och släppa intresset.
*Grym behöver ingen speciell belöning eller substitut för belöning direkt efter momentet. Använd transporten till nästa moment för att bekräfta hans förträffliga följsamhet. Det gör honom lugn och trygg.
*Välj väg till nästa moment  på ett sätt som kan förbereda nästa moment. T.ex. riktning mot rutan så han hinner se var den är innan jag ställer upp inför konskick.
*Grym är BRA på alla moment, lita på honom.

I dag söndag var vi kvar i Smedjebacken, för träning i hallen. Mia med Lyxa, Stina med Ozzy och jag med Grym tränade ihop. Vi fick till riktigt bra träningspass för alla hundarna.
Lyxa tränar metallen med mål att hålla högt tempo in till Mia. 

Grym fick bl.a. känna på lite störningsträning kring "rutan". Kommendering, koner på väg mot rutan, apporter utlagda på väg mot rutan, rutanbanden lagda i ett virrvarr utanför rutan.
Han gick på en del och fick sig en tankeställare.
När apporterna låg i en hög på väg från kon till ruta tvekade han, stannade till och tittade på mig. Tog direkt mitt nya "rutankommando" och stack rakt in i rutan.
Även banden lagda i ett virrvarr utanför rutan gick han på. Sprang direkt in bland banden och lade sig med en lycklig attityd. Gör om och gör rätt.
Inget av lurerierna gick han på mer än en gång, trots att vi gjorde fler varianter av varje.

Att träna vidare på:
* När han nått fram till kon, lägger han fokus på det han ska vidare till. (apport/rutan) Vänta ut kontakt med mig, variera belöning för kontakten och lägg på störning i form av kommendering, rörelse, applåder osv.
*Ändra lite i mina rörelser i svängar för att förenkla för Grym. Han är oerhört följsam och behöver få lite mer tid på sig för att inte behöva rädda upp, överarbeta och bli osäker.
*Jobba på att snabbt hitta rätt tempo vid temposkifte.

Nu laddar vi om inför Stora Stockholm den 10 december! Ska bli oerhört kul!

1 kommentar:

Anonym sa...

hallåååå
Kul att ni stannade kvar :) Låter som du har en bra plan och gjort fina reflektioner från i lördags
ha det bäst Marie&Carma