måndag 19 december 2011

spåra eller icke spåra

Efter en tids "nos-arbetes-uppehåll" och en ännu längre tids uppletandeuppehåll, har jag tagit upp den träningen igen. Spåret går alldeles utmärkt MEN sökarbete och då speciellt uppletandet fuskas det lite i. Grym väljer att använda spåren i området för att finna utlagda prylar.
Klokt för att han uppfattar sig vara bra på det. Oeffektivt eftersom han täcker mindre mark på längre tid, om han jobbar med näsan lågt.

Så, vi går tillbaka lite i träningen och påminner honom om hur bra han är på att söka. Också!
1 Se till att lägga föremålen så han lätt kan använda vinden
2 Placera (läs släng) föremålen en bra bit från spåren så han inte tjänar på att spåra
3 Planera placeringen på föremålen för att hjälpa honom att hitta ett bra sökmönster (raka slag utan att komma in tom)

I dag på promenaden skred jag till verket med punkt två och till viss del punkt 3.
Vi, jag, Grym och Ipz, gick på Hilleslätten som är ett stort område med åker som delas av smala och breda diken på många ställen. Perfekt. 
Jag slängde föremålen, som i dag var deras koppel ihopknutna, (eftersom jag inte planerat detta innan och tagit med andra grejer) över diket. Vi fortsatte promenaden ca 100 meter till innan vi alla gick över diket.
Därifrån skickade jag hundarna, en och en, tillbaka mot de utkastade kopplen. 
Åh, så svårt han hade. Inte ett enda spår att ta hjälp av. Han var på väg att gå över diket till mina spår, men tog mitt stopp och fortsatte leta på rätt sida och hittade så småningom ett koppel.
Skickade ut igen, men då gick han bet och kom in tom. Ipz fick ta nästa, mest för att skriva Grym på näsan att han inte ansträngt sig tillräckligt. I de lägena när Ipz hittar får hon otrooooligt mycket beröm! Haha! 
Ungefär så såg även nästa pass ut.

Omplanering:
Gå tillbaka i svårigheter, kortare avstånd, mer vind, mindre snö, men inga spår som han kan ta till hjälp. Antingen inga spår alls eller väldigt välvallat! Variera miljö, skog, parkering, fabrik, kontor, äng, grustag.

Tror också jag ska dansa regndansen så den här onödiga snön försvinner. Fortsätter det så här kommer det snart inte gå att använda vare sig skog, äng eller grustag. 

Inga kommentarer: