tisdag 23 februari 2010

Varsågod!

Grym skiljer på "bra" och "varsågod". Bra betyder "duktig, fortsätt så" och varsågod att han får ta sin godisbelöning. Yeah! betyder att vi kommer att leka som belöning.

Han har också lärt sig att koncentrera sig på olika uppgifter trots störning. T.ex. "nosen i handen" och jag kan picka i golvet, röra på godishanden, säga "braaaa" osv. Han kan sitta still när jag backar ifrån honom, rycker bort handen, vevar med armar, snurrar ett varv, går in bakom honom osv.
Har precis provat med kloklippning som störning. Mikaela satt i soffan och la en godis på en kudde framför honom. Grym höll koll och jag klippte. Det blev ett "varsågod" efter varje klo jag fick klippa utan att han tappade fokus. Han tittade till nån gång på vad jag gjorde, då tog jag bort både klotång och händer och Mickis lade sin hand över godisen. Otur!
Men sen blev det svårare. För första gången presenterades störningen före uppgiften, mycket svårare! Mickis höll en godis i sin öppna hand alldeles bredvid mig. Jag höll fram min hand så han kunde stoppa dit nosen. Å så svårt det var att släppa godisen med blicken och utföra nåt för sitt "varsågod"! Om han inte tagit chansen inom 3-4 sekunder tog jag bort min hand och Mickis stängde sin hand. "Attans"! Det tog några försök innan han insåg att han måste utföra en uppgift med godis som störning innan det blev "varsågod".
Han gör framsteg den grymma lilla mannen!

Grym på banken

Inga kommentarer: