fredag 12 februari 2010

Utsläckning

Grym sätter sig gärna, bra ibland, men i vägen i vissa övningar. Tex vill jag inte att han sätter sig när vi jobbar med bakdelskontroll.
Så idag skred jag till verket för att verkligen träna sitt och sätta signal på det, så slipper vi sättandet i tid och otid.

Vi började med att han fick klick och godis när han satt sig. Han fick sätta sig mittemot mig, jag vände honom ryggen och väntade till han satte sig bakom mig osv. Successivt ökade jag min egen störning, jag började röra mig bakåt, i sidled, hoppade, viftade med armarna och han följde efter och satte sig. Fortare och fortare för att få sin belöning. Jag ökade farten så han travar för att hinna med men han bryter det och sätter sig. Nöjd är jag såklart med det, ett riktigt bra flow har vi fått till!
I morgon när han vilat på detta ska jag börja på att släcka ut beteendet. Han får prova, och prova, och prova att sätta sig utan att få någon kredit för det. När han börjar på att tveka utan att sätta sig kommer min signal, "sitt". Å, då hoppas jag att han provar en gång till och får superbelöning för det.
Vad händer? Jo, han vill väldigt gärna sätta sig och vet att det ger belöning men hädanefter lönar sig det att prova bara om jag givit signalen innan. Successivt börjar jag igen att öka störning och fart för att göra signalen och reaktionen supersäker. I slutänden får jag ett snabbt och positivt sättande, men bara när jag ber om det!

Inga kommentarer: