torsdag 4 februari 2010

Aha!

Idag har det gått upp ett ljus för Grym! Han förstår att han kan påverkan mig med små medel, att trycka på klickern och ge honom belöningen. Jag vill ha en hund som aktivt provar sig fram, försöker hitta nya beteenden. Hunden och beteendet blir så mycket frimodigare, spontanare och gladare på det viset.

I går påbörjade jag lite smått att sitta på golvet och bara vänta. Jag väntade på något beteende från hans sida som inte var att ta godisen själv ur min hand eller lägga sig ner. Ville ha nåt mer aktivt. Då igår, var han ganska passiv, försökte ta kontakt eftersom han lyckats få belöning för det förr. Rätt vad det var tittade han åt nåt håll, klick och godis. Han sänkte huvudet, klick och godis. Han tittade åt andra hållet, klick och godis. Så höll vi på ett tag innan vi gick till sängs och sov på saken.
Idag har det undan för undan blivit klarare, att han förstår vad jag är ute efter. Han prova olika beteenden, får han inget för det, provar han ett nytt. Nu bjuder han mig vridningar på huvudet åt både höger och vänster, han backar 1-2 steg, han kikar upp på mig,han sätter sig. Clever dog!


Tog in en tegelsten som han fick prova sig fram på. Mitt mål var att shejpa fram att han kliver upp med framtassarna på den. Han var inte sen att prova sig fram. Skällde på den, bet i den. Allt sånt nonchalerade jag bara. I början klickade jag att han gick mot den, sen att han rörde i den, klev upp med en tass på men inte när han krafsade samtidigt.
Nu i kväll kliver han upp med två tassar direkt och vänder sig mot mig för att han tycker att han är värd en godbit.Duttit!

Basta, en malinois som är 9 veckor äldre än Grym var här på besök idag.

Unghundar är inte alltid så pedagogiska när de leker, en mindre valp kan i förbifarten bli överkörd och kanske skadad eller rädd. Basta fick ligga ner hela tiden när de busade. Då blev leken lugnare, även om det kanske inte syns på fotot.

Inga kommentarer: