måndag 15 februari 2010

Inkallning

Det har varit en späckad helg, alltid kul med hundträning! Jag har haft 5 grupper varav Grym har varit med på 1 valpkurs (med Tommy) och som visningshund på en nystartad trix och konster. Han sköter sig bra den grymma lilla hunden!

En viktig del i alla hundars träning är att kunna ta det lugnt. Att kunna gå från hög aktivitet till fullkomligt lugn. Vi har börjat träningen med att leka ganska vild lek, mitt i tar föraren in sin hund till sidan, håller den där och väntar, väntar till den är så lugn att den släpper leksaken av sig själv. Jippi, lek igen!

Successivt har vi sen lagt på svårare och svårare utmaningar. Här tränar Birgitta med Douglas och Åke med Bamse på att ta det lugnt . När hundarna är helt lugna har de fått som belöning att få träffa den andra hunden. Innan de går igång och blir vilda med varandra tar respektive förare bort sin hund. Sen sitter de igen med sin hund till båda lugnat sig och får som belöning att få hälsa!

Inkallning har vi oxå lagt mycket tid på. Från att ägarna har haft hunden i knät och sagt deras namn och belönat med godis från munnen när det tittat upp på ägaren har de nu jobbat stenhårt på att värdeladda namnet. Idag (fjärde tillfället)störde jag hundarna med att mata med gott godis. Föraren smög iväg utan att hunden märkte det. De allra flesta lyssnade direkt när föraren ropade namnet ca 10 meter bort och stack iväg. (där satt jag ensam med mitt godis :o))
På vägen till sin matte/husse passerade de lockande leksaker, leksaker som flög i luften och en massa andra hundar.

Här är det lilla Wera som i högsta fart är på väg till matte Christina!

Inga kommentarer: