tisdag 16 februari 2010

Leta....

Grym får som alla valpar leta godis då och då.
Jag har några tankar kring det här, vad vill jag egentligen att min kommande tävlingshund ska känna inför t.ex. uppletandet?


Han ska..
..enbart använda näsan, inte synen.
..jobba sig över hela ytan och vara säker på att han inte missat något föremål.
..söka på en begränsad, vallad ruta.
..jobba utan att störas av omgivningen.

Nu får han..
...leta godis på en matta eller liknade som döljer godisarna, näsan måste vara med.
...leta till han, av sig själv konstaterar att det är slut. Ibland har jag lagt ut 20,ibland 1 och allt därimellan. Jag berömmer aldrig och därmed talar om att han är klar. Är det godisar kvar, när han tycker att han är klar, får dom ligga kvar där.
...bara lyckas hitta på den begränsade ytan som mattan innebär. Jag använder olika storlekar på mattan. Detta kommer senare(när snön försvinner) att överföras till vallade smårutor.
..Jag stökar på med mitt i köket, barnen går förbi, Ipz tittar på osv. Störning runt omkring är helt oväsentligt för honom och kommer successivt att ökas.

Längtar till det blir barmark.Har funderat på att göra uppletanden i vedstapeln, den borde dölja små föremål tillräckligt bra och samtidigt ge träning i arbete på udda underlag. :o)

Inga kommentarer: