måndag 8 februari 2010

Lek som belöning

Hittills har jag och Grym bara lekt för att ha roligt. I leken har jag tagit in honom till min sida ibland för att han ska lugna sig och släppa. Det har vi gjort så pass mycket att han kan ta mycket störning från leksaken med bibehållet lugn.
Vi har även lekt leken "kom-tillbaka-med prylen-och-tryck- den-i-min-hand" för att få igång leken igen.


I går introducerade jag leken som belöning. Gjorde lika som när han fick börja erbjuda mig beteenden för klick och godis. Vi busade lite och när han släppte knölade jag in leksaken i mina händer med en busig attityd och väntade. Såklart gav han mig sitt lugn till att börja med, men efter några sekunder tittade han bort av en slump och vips var leken igång. Vi gjorde det några gånger innan paus. Andra gången vi provade var han helt med på noterna. Provar allt det han tjänar på att prova för klick och godis för att få sin lek igen. För att han ska förstå skillnaden på att bli lugn och still eller bjuda på beteenden är att jag tar i honom när jag vill ha lugnet och fortsätter vara "på" i min attityd när jag vill att han ska vara aktiv.

Inga kommentarer: