tisdag 23 februari 2010

Folk......

Jag har tidigare lärt Grym att sitta ner för att få hälsa. Klättrar han blir han nonchad, står han pratar vi trevligt och när han sätter sig får han sig godis och vi kommer ner på hans nivå och möts. Det har funkat klockrent på folk som förstår och gör som man säger.
Men..... folk i allmänhet fattar inte så jag har gett upp. Har ändrat mina kriterier för det här med att hälsa.
När folk på stan frågar om de får hälsa på den otrooooligt söta valpen svarar jag. -Visst, vänta lite bara. Sen hjälper jag Grym att lugna sig, sitta still vid mina fötter. När han är still och mottaglig får han hälsa. Utan vidare förbehåll och regler från min sida. De allra flesta människor faller på knä och pussas och jollrar, tar på honom på ett schysst sätt. Han är inte så kräsen på hur man tar i honom så det har alltid funkat bra. Men idag, inne på Naturkompaniet (som har rea för tillfället kan jag nämna) blev jag både förvånad och irriterad. Allt gick enligt planerna, Grym förväntar sig att han ska kontrollera sin iver innan han får hälsa och i vanlig ordning satte sig kvinnan på huk för att hälsa. När han då kryper upp i hennes knä, knuffar hon ner honom och säger -inte hoppa"! Vad hade hon förväntat sig? Jag kommenterade att det inte ingår i hans regler att hålla sig på marken och ropade till mig honom med glad röst.


Från och med nu kommer jag att lägga till en ny fras innan jag släpper fram honom. -Han kommer att klättra upp i ditt knä och pussa på dig, är det ok? Om inte, avbryter vi kontakten redan där så slipper han råka ut för krav han inte förstår, på ett sätt som han är helt främmande för.

2 kommentarer:

Linn sa...

Jag försökte också med konsekvensträning -sitta och vara lugn vid hälsning, men gav upp träningen av människorna i omgivningen. Istället lärde in nosdutt i handen när det gällde hälsa på främlingar, eftersom många människor verkar vara nöjda med en så kort hälsningsfras (speciellt när hundarna blir äldre..)

Varför de ens vill hälsa på en valp om de inte vill gosa är ju ett mysterie i sig visserligen :)

UlricaA sa...

Det är ju just det där, folk är i allmänhet lite svårare att ha koll på än hundar....så nej jag gör som du, ska dom hälsa så talar jag om att hon kommer upp i ansiktet på dig...det ligger ju liksom med eftersom jag har flat...försök få en flat att inte hälsa med hela kroppen....man blir ju själv bara trött och irriterad oxå och det tar en massa energi när man själv försöker skapa en bra situation och nån annan bara flyger över den bokstavligen...