torsdag 22 september 2011

Svenskt smör

Igår när jag var in på affären, gapade det helt tomt där det ska finnas smör. Alltså smöret smör, svenskt smör.
Förvånad frågade jag personalen hur det kom sig.
Arla har brist på grädde, blev svaret. De har brist på svensk grädde.  Eftersom Smör är en helt svensk produkt kan de inte göra Smör på importerad grädde. Arla räknar med att ha svårt att leverera Smör till butik ända fram till jul. Minst.
I min lilla värld jublar jag! Äntligen kanske den svenska konsumenten förstår att det kan ta slut på det som normalt finns i mejerikylen. För att den svenska bonden håller på att ge upp. För den svenska bonden får inte speciellt bra betalt för sitt jobb. Bonden har inte råd att hålla den inhemska produktionen vid liv, bara genom att ha generationer av bönder bakom sig och en brinnande vilja att fortsätta med sitt jobb. Även bönder behöver ha betalt i kronor!
Vi konsumenter skulle nog säkert betala mer för svenskt smör och svensk mjölk osv. Men det som händer mjölkbonden i dag är att priset på mjölk sänks. Men det är bara bondens ersättning som sänks, inte priset i butik. Var hamnar den mellanskillnaden? Undrar jag!
Fråga efter Smör i din butik om det är slut. Tryck på lite. Tjata! Det är bara vi konsumenter som kan förändra den här situationen.
För inte vill vi väl göra knäck på margarin till jul?. Margarinstekt strömming, hur gott låter det? Margarindeg, nej, nej! Smulpal på olja, funkar inte......
Mer smör till folket!

2 kommentarer:

Eva Hildebrand sa...

Utmärkt Anna!
Man måste reagera som konsument!
Margarinkola vill man ju inte äta!

Linda Åkerström sa...

Jag är helt enig! Har länge nitiskt kollat alla produkter jag köper i affären. Alla som innehåller e-nummer, förtjockningsmedel o annant skumt åker tillbaka på hyllan. Jag vill ha rena enkla produkter och absolut inte margarin. Köper det aldrig. Smör, ja tack!