tisdag 20 september 2011

Fruktbröd

Egentligen är det här nästan ett hösttecken hos oss. Jag är inte så huslig av mig på sommaren, det finns så mycket roligt att göra ute då. Men nu börjar "hemmakänslan" att krypa närmare.

Bakade två limpor idag, känner mig riktigt nöjd. En med banan i, (såna som blivit så tråkigt bruna och nästan har en touch av ammoniak) och det andra med äpple i. Känns som vi har ett överskott av svenska äpplen kring oss nu. Bättre att använda dom istället för att slänga på komposten. 

Recept för den som blir sugen.
3 ordentligt mogna bananer (helst fairtrade då förstås) eller 3 äpplen, saftiga
2 del havregryn
4 dl vetemjöl
1 dl grovhackade cashewnötter, jag tog solrosfrön idag, gick lika bra!
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
250 gr Kesella
1/2 dl honung eller sirap

Sätt ugnen på 200 grader
Mosa bananerna eller riv äpplena utan skal
Blanda alla torra ingredienser
Rör i kesella, honung och banan/äpple
Smörj en avlång form, ca 1,5 liter. Lägg i banan i botten och klicka ner smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim.
Stjälp upp brödet och låt svalna på galler.

Går åt som smör i solsken!

2 kommentarer:

Sandra sa...

Mums, de där ska jag prova:)

UlricaA sa...

Skall helt klart provas!