tisdag 6 september 2011

Återkrav

Fick ett brev från Länsstyrelsen. Med ett meddelande om att de kommer att återkräva redan utbetalda gårdsstöd för åren 2005-2007.

Sverige har fått backning av Eu för att de utdelat stödrätter på felaktig grund. (Typ, antal träd/hektar betesmark...) Sverige har då gjort en inventering av landets jordbruksmark (som i sig måste ha kostat massor)där det visade sig att inte all mark uppfyllde EU-kraven som gäller för jordbruksmark.
Jag har alltså sökt och fått beviljat, bidrag för att sköta jordbruksmark, vilket jag gjort enligt alla konstens regler under flera år.
Länsstyrelsen har gjort en felbedömning, som de kommer på i efterhand. Ska jag då få betala det misstaget? Jag har ju gjort min del i det hela, med de förutsättningar som gavs från början.
Svenskt jordbruk i ett nötskal, är det konstigt att antalet jordbrukare minskar för var dag? Vi lever i en värld av bidrag istället för att få ordentligt betalt för det vi producerar. Dessutom kan vi inte lita på att de som ger oss bidragen håller vad det lovat.
Känner mig lurad! #&%€!!!

Har lämnat in mina synpunkter till länsstyrelsen. Känns inte som jag har lust att betala tillbaka utan lite strid!

1 kommentar:

UlricaA sa...

Tycker inte du ska ge dig på den punkten, har dom betalt ut dom och dom är så gamla så ska dom inte kunna kräva tillbaka det du har fått ut i god tro!!!!! Har du gjort vad som ålagts dig av länsstyrelsen och dom betalat ut bidrag till dig kan dom inte kräva tillbaka pengarna pga att dom inte uppfyller kraven! Kör på!