torsdag 24 februari 2011

Vi börjar om....

Mr Mac och jag är överens, nu får jag in och ut bilderna som jag tänkt mig. Vår vänskap har gått vidare till nästa nivå!
Grym har aldrig varit riktigt bekväm i att bli lyft, buren eller bökad med. Minnesgoda läsare som följer bloggen kanske kommer ihåg att jag började träna honom att hoppa över till mig från snödrivor redan när han var 4-5 månader för att göra hanteringen och klängandet till en kul aktivitet.
Det har fungerat bra till för nån vecka sen. Lilleman börjar bli lite tonårsaktig och han är återigen obekväm med att bli flyttad, lyft och stökad med. Speciellt när han är med på kurser som är lite stökiga, där är han lite på sin vakt och så klart känsligare för allt som är jobbigt.

Så det är bara att börja om med träningen. Lyfta lite - belöna, dra lite -belöna. Det syns tydligt i hans ögon när han tycker det börjar bli jobbigt. Han kan även muttra för att signalera att gränsen är nådd.
Vi gör det hela tiden till en kul lek. Kliva på mig - klick, lyfta upp på en stol - klick.
Nu, efter några dagars träning har vi kommit så långt att han kliver upp på vem som helst som står på alla fyra. Upp på ryggen i full förväntan på godis vid axeln. Att kroppen rör sig är nu en extra utmaning som han uppskattar.
Det är en bit kvar till att han kan vändas och bökas med i kurssituation men snart är vi där.
Träning, träning, träning ger resultat.

Inga kommentarer: