söndag 13 februari 2011

Hundmöten

Idag hade vi säsongens första "hundmötesträning" i Regementsparken. Till min glada förvåning, dök hela 12 träningssugna hundar upp med hussar och mattar.
En del gamla, rutinerade ekipage som tränar med sina hundar lösa, och i bland en bit i från sig, för att träna inkallning när hunden hunnit se den andra hunden som kommer rakt emot. En del valpar och unghundar var där för första gången och deras förare hade fullt sjå att hitta en lämplig svårighetsnivå.
Jag blir glad när jag ser att förarna uppmärksammar försök till kontakttagande från sina hundar. Det gläder mig att se att hundarna är uppmärksamma på sin förares tempo och anpassar sin fart, trots rätt svår störning.
Det värmer i mitt hjärta när jag ser att alla verkligen jobbar med sina hundar, använder röst och händer att kommunicera med och inte bara hindrar dom att göra fel genom att hålla mot i kopplet.
Sen att inte alla lyckas med allt, hela tiden är bara en träningssak. På´t igen bara!
Det kommer fler tillfällen till hundmötesträning på onsdag 16 feb 9.30, söndag 27 feb 12.00, torsdag 3 mars 9.30, lördag 19 mars 12.30 och onsdag 30 mars 9.30.
Välkommen!

2 kommentarer:

Lasse sa...

Härligt Anna.. Syns nån gång...

Frida sa...

och dumma frida som sov hos naozad försov sig.. :( men på onsdag ska jag bannemig upp i tid och komma!