söndag 27 februari 2011

Nosarbete

Packade bilen med Grym, spår och uppletandegrejer, vittringspinnar, stadig matsäck och varma kläder, hämtade Ann E i Sandviken och for vidare till Falun för hundträning.
Mitt fokus för dagen var nosarbete med noggrann och positiv attityd.
På parkeringen vid gamla I13 mötte Linda, Emelie, Kerstin och Anna upp. Idel duktiga hundtränare, ett guldgäng att få träna och diskutera med.
Jag lade ett spår själv på parkeringen mellan bilarna. Han har en tendens att gå som en vindrutetorkare i spåret, har börjat träna med mat i spåret, i vissa partier i varje fotsteg, i andra mer glest. Målet är att få honom att gå noggrannare i kärnan. Har även pinnar i spåret.
Har testat under ett tag i höstas att låta honom "tjafsa" på i spåret för att han ska komma på själv att det är effektivast att vara spårnoga men han hittar ju alltid slutet, så han får ju kred för sitt beteende. Så nu är det slut på det. Jag kommer att tillrättalägga miljön och upplägget så han är tvungen att jobba långsammare och mer noggrant under en rätt lång period nu så får vi se vad det ger.
Jenny gick ut ett kort spår, 50-60 meter i snön. Inga problem med motivation att följa andras spår eller apportera andras pinnar, känns bra. Snödjupet, ca 20 cm, är typiskt en sån miljö som gör att han checkar upp varje fotspår.

Uppletandet gjorde han bra! Vi har tränat massor i vinter på att gå rakt tillbaka på vägar för att hämta föremål som jag "tappat". Det har gett honom ett ruskigt drag utåt, han har också fått en vilja att gå ut igen och igen och igen. Parallellt med det har jag i andra situationer fått hans attityd i letandet att bli noggrann med signal "leta" i lugnt tonfall. Sammantaget fick jag nu kvitto på att han sätter ihop det här och letar med en bra känsla. Tidigare har han kunnat få vittring på föremål men sprungit vidare. För ivrig kanske, vad vet jag vad som rör sig i lillemans huvud.
Vi var på ett område med släpkärror och lösa däck i snön. Vi vallade av och Linda la ut ett föremål på marken ca 5 meter från linjen och ett föremål ca 25 m ut på ett däck, under stänkskärmen. Tog båda dom i bra tempo. Sen fick Linda gå ut i området igen för att ge en synretning för att han skulle hålla för föremål 3 och 4. Men det hade nog inte behövts, han jobbade på därute, kom inte tillbaka in och bad om hjälp nån gång. Föremål hittade han efter lite rotande i ett däck, han kom in och jag gav muntligt beröm innan han fick gå ut igen. Inga problem med att haka upp sig på utebliven belöning. Han jobbade på länge i nästan rätt område, gick tillbaka igen och igen. Sista grejen, en tejprulle som låg uppe på ett dragfäste på en släpkärra, hade han svårt att hitta. Linda tipsade om att jag skulle röra mig efter linjen om han fastnade på nåt ställe. Har varit lite rädd för att påverka honom därute eftersom han har stoppat upp i jobbet då. Men det gick bra, riktigt bra, han uppmärksammade min rörelse och fortsatte jobba i rätt område.
Jag hade känslan av att han fått den i vind tidigare och gått vidare, men när han väl fick den i näsan på riktigt, jobbade han på till han hittade! Såå fint! Riktigt nöjd med dagens träning!

Som avslut på dagen fick han brottas lite med Emelies Henry.

Inga kommentarer: