måndag 7 februari 2011

Klass 2 Dalarna

Vi tävlade klass 2 igår, Grym och jag. Målet var att få inomhuserfarenhet, tryggt, koncentrerat och lugnt.
Med facit i hand kan jag konstatera att jag är tvungen att få honom att äta innan tävling.
Märker även på träning att han blir med forcerad och på och han är hungrig. Men det är inte alltid så lätt att få den sprattliga hunden att gå ner i varv så pass att han äter på beställning. Jag skulle ha gått fram och hälsat på tävlingsledare och domare innan vi startade, så hade han kanske kunnat koppla bort dom bättre. Ska fila lite på rutiner för det.
Grym gjorde många bra saker, bästa läggandet under gång, super-duper-ruta, inkallningen med stå fick mig att jubla inombords trots att han stod lite lätt bakåtlutat alá halv lekställning men för övrigt var den så snygg!
Min värsta miss, en koncentrationsmiss, var vid hoppet. Han tappade lite fokus och kom för nära hoppet inför återhoppet. Det har jag överseende med . Men det var så nära att han tog vägen runt tillbaka. Hade inte gjort så mycket med den nollan, men jag tappade bort mig. Tog mig för huvudet "men, vad hittar du på nu?" frågade jag honom och lät honom cirkulera som en satellit utan att bli mottagen. Klantskalle Hilding! Inför nästa moment fjärren höll ofokuset i sig och han var inte så klockren som han brukar i skiftena.
Har precis tittat på filmen, tack snälla Frida för filmning, och som vanligt ser det inte lika illa ut som det känns. Om det kan vara till någon tröst. Ev lägger jag ut filmen när jag kommit underfund med det nya videoprogrammet.
Resultat: jag behöver hitta bättre förberedelserutiner, vi behöver träna mer med kommendering och "riktiga" störningar. Jag behöver träna med på oförutsedda händelser för att få honom att samla ihop sig snabbt efter. Poängen, som egentligen inte var så viktig, 165 p, ett första pris.

Nu är det gjort och jag har noggrant dragit upp en del planer, för att förbättra till nästa tävling som för övrigt lär dröja ett tag.
Nu ska vi fokusera på näsarbete på längden och tvären, höjden och bredden. Uthållighet, diskriminering, glädje och säkerhet.

Inga kommentarer: