fredag 12 mars 2010

Sökträning

Vi har tränat sök idag! Jippi!!! Sökgänget, som jag inte tränat med sen sent i höstas, träffades i Lingbo vid en nedlagd verkstad modell större. Här erbjöds sökslag, i stora snöhögar med grävd lega, bland massor av bajamajor som stod uppställda utomhus, samt inomhus i en stor verkstad som var tyst och stilla men alla prylar låg kvar.
Vi som samlades var förutom oss, Sandra och Qiwi, Anette och Göran med Qarat och Pixie, Göran och Maud med Boss samt Bengt med Bella. På slutet av träningen kom även en av länets polishundförare och tränade några slag.
Det här är Gryms absolut första kontakt med sök. Jag la ut tre figuranter, två ute och en inomhus. Han och jag strosade runt i området där de låg gömda, inga popupp-gubbar, utan ramlade bara på dom helt lugnt. Han blev rysligt förvånad när han hittade Anette och fick godis av henne bakom en bajamaja. Ännu större surprise var det när Göran drog fram favoritkampen när Grym kom runt ett hörn! Inne i verkstan knatade han bara rakt in, inte ett dugg bekymrad av miljön. Att det skulle finnas en människa där fanns inte med på världskartan. Med lite hjälp upptäckte han henne och fick massor med lek och beröm. Det får nu sjunka in och tas fram vid nästa tillfälle där jag kommer att göra honom mer medveten om vad han egentligen ska göra för att få fram belöningen.

Gallergolv, inga problem!


Gänget efter träningen, Bella, Qarat, Qiwi och Grym


Åsså lite uppföljning av vad som hänt, fika och samvaro i solen! Anette var snabb att knycka Grym för lite valpmys.

4 kommentarer:

Sandra sa...

Härligt att äntligen få träna lite sök, tusen tack för idag:)
Trevlig Helg!!

Piakvinnan sa...

Ha! Jag tror nog det finns en räddningshund i honom som vill ut! Jojomen.

;-)

Kim sa...

Kul att hitta till din sida med!
Jag tror inte att jag hört om Anders Hallgrens projekt, men ska absolut kolla upp det!

Du hade en väldigt bra sida, och verkar ha en bra inställning till hundar och hundträning. :)

Anette sa...

Håller med, äntligen sökdags. Klart man måste passa på att stjäla en stunds valpmys för dom växer ju så jäkla snabbt så snart är han stor.
Vi ses snart igen,
Anette