onsdag 31 mars 2010

Fart och fläkt

Sist på den förberedande tävlingslydnadskursen stod bl.a. fart på schemat.
I min värld, är fart och glädje i momenten lika viktig som själva tekniken i utförandet. För att nå fram till en helhet som innehåller båda, tränar jag fart som vilket annat delbeteende som helst.





Likväl som jag tränar bra grepp i apporteringen och avlämnande av apporten var och ett för sig tränar jag fart på inkallningen och ställandet (för inkallningen) helt separat. När båda fungerar läggs de ihop. (Ibland)
Det finns många olika situationer där vi kan träna tempo. En vanlig inkallning på promenaden, hoppa in fort i bilen, hoppa upp fort på en stol, stoppa in huvudet i sitt halsband fort. Tempo är ju inte bara att springa fort, utan även att reagera och utföra fort. Om jag inte belönar ett halvbra tempo kommer hunden snabbt att anstränga sig för att utföra fortare.




På kursen visade Grym hur vi tränat att springa runt en pall med hög hastighet. Vi har börjat riktigt nära och successivt utökat avstånd och retningar. Idag kan vi stå ca 10 meter från pallen (eller stolpen, soptunnan, trädet), precis ha lekt och han är fortfarande helt inriktad på att få leka igen. Ändå tar han mitt "gå runt", slänger sig iväg i hög hastighet, rundar pallen medan jag gör mitt bästa för att störa med glada tillrop, och kommer sättandes mot mig. Jag har alltså även lagt in störning bakom honom, han måste i hög fart springa från mig för att få springa i hög fart mot mig och få sin belöning i form av lek.
Så småningom kommer jag att kunna utnyttja den här övningen för att lägga in snabba stå, ligg, sitt för att förbereda hunden inför tävlingsmässigt utförande.




Jennys Rune snappade uppgiften efter några försök på kort avstånd.

Jenny kunde öka avståndet efter några försök och även börja vänta på att Rune själv tog initiativet till att springa runt cementstolpen. Se bilden vilket fokus han har på att komma tillbaka. Nu är fart Runes bästa gren, så det lär inte blir så stora problem att öka avstånd och höja kriteriet till hög fart!

1 kommentar:

UlricaA sa...

Kan du beskriva hur du gör när du börjar? Tyckte övningen verkade kanon men begrep inte hur jag börjar???? Ha en jättehälrig påskhelg!!!
kramar Ulrica o Mint