tisdag 9 mars 2010

Uppletande

Inomhus har vi roat oss med, Grym och jag, att gömma små gosedjur på stökiga ställen. Stökiga för att han inte ska kunna använda sig av synen för att hitta dom. Det har gått bra i hallen bland alla skor, väskor och brallor som hänger från krokarna.
Det har funkat nere i källaren där rusten av kontoret är i full gång. Verktyg och brädbitar om vartannat har varit lämpligt att leta i. Han sitter och väntar på att jag ska gömma, går inte ifrån, utan gömmer nära stället där han väntar. Jag vill att han sätter på näsan direkt och letar noga på ett begränsat område.Tids nog, när noggrannheten är befäst kommer jag att utöka området för uppletandet.

Nu är det äntligen varmt nog att träna ordentligt ute. Snön ligger där och hindrar men vår vedstapel fungerar utmärkt att leta små grejer i. Grym väntar nedanför, medan jag rotar omkring, gömmer nåt föremål men också tar på vedträn utan att gömma, för att han ska förvissa sig om det inte ligger/inte ligger, nåt där det luktar. När jag lyfter upp honom går han med lagom fart omkring, näsan är på direkt och han letar noga. På köpet tränar han balans och blir obekymrad om konstiga miljöer i arbete. På bilden har han precis hittat en liten brun björn.

Inga kommentarer: