fredag 5 mars 2010

Störning före tid

Äntligen börjar vädret tillåta träning utomhus! Jag har lagt rätt mycket grunder för Grym inomhus och till viss del på promenader och kurser han varit med på. Men då har det varit helt enkla saker som han klarat utan ansträngning.
Innan jag fortsätter träna allt detta och göra det svårare och bättre genomfört kommer är tanken att ta ut det i alla möjliga miljöer och störningar. "Störning före tid".
Idag packade vi träningsväskan och gav oss iväg för träning i Älvkarleby med Helen och Mischa. På träningsschemat, blandat med massor av lek, belöningar och raster, stod:
*hålla fokus på leksak och springa genom hinderstöttorna till den - inga problem fast Helen tränade rakt framför oss
*stimuluskontroll på sitt - fungerade oavsett om jag hoppade, gick fort, gjorde höga benlyft, stod helt still mittemot eller böjde mig ner till honom. Satte sig inte utan "sitt" förutom 2 ggr av totalt ca 15, satte sig fort på alla "sitt"! Bäst hittills, trots störning!
* Stå med alla fyra tassarna på ett blomfat - där tog koncentrationsförmågan slut. Trampade runt, kom aldrig till ro. För svårt för miljön, vi får backa där.
*Greppa en tross ordentligt, hålla mot trots motdrag, gärna så mycket att han backar. - Är ordentligt på, håller mot, belönar 2 backsteg.
*Gå ifrån mig (grund till framåtsändanden) - fungerade några gånger, svårt att belöna med godis på snöigt underlag. Testar vid senare tillfälle när jag har med mig prylar att kunna kasta.

Allt detta skedde fördelat på fyra korta pass fördelat före och efter lunch. (Som vi åt på Pulshuset i Älvkarleby, kan jag rekommendera!) Han höll samma intensitet och koncentration i alla passen. Störningarna är inget större problem, mer erfarenhet så blir det här bra!
Kär i den hunden!

Grym kopplar av mellan träningspassen med att bita Mischa i läpparna!

Inga kommentarer: