torsdag 26 april 2012

Träningskväll

Träningskväll i går på Valbo BK med gänget! Vårat upplägg är att vi tränar lite själva först, det finns möjlighet till skott om man vill det. Därefter kör vi ekipagen ett och ett efter förarens önskemål. Den lilla detaljen är så bra!
Planering av träningspass gör resultatet så mycket bättre än om man "bara" tränar. De är upp till var och en vad man vill använda de andra till. Störning, kommendering, applåder, belöning osv....
Mitt mål för kvällen var fritt följ utan ljud. En lycklig attityd från min sida.
Planeringen var *lite fritt följ med kommendering som jag förskrivit, *vittring med belöning, *lite fritt följ med fokus på starter åt annat håll än rakt fram, *apporteringsdirigering med utlägg direkt från sidan,*lite fritt följ. På lappen jag lämnade från mig till "kommenderaren" fanns intruktioner för ff-programmet, upplägg för vittring och appdirr, vad jag vill att betraktarna tittar extra på och en uppmaning om att jag vill ha hjälp att behålla mitt stora leende och glada attityd.
Upplägget av fria följen var med tanke på att det skulle bli lättare och lättare i de olika blocken eftersom han antagligen skulle gå upp sig i aktivitetsnivå. Momenten mellan fria följen betraktar Grym som rena belöningar att få göra, men höjer hans aktivitetsnivå så det finns en liten risk för ljud i ff direkt efter. Men det gick bra!

Känner mig supernöjd med planering, genomförande och feedback. Gänget är duktiga på att träna hund, ser detaljer och helhet, och kanske framför allt finns tryggheten och humorn där. Spelar ingen roll hur mycket vi tränar, planerar, filar och funderar om vi inte har en bra grupp att träna med.
Och det har jag! Kan det bli annat än bra?

Inga kommentarer: