torsdag 12 april 2012

Rådjursskvaller

Efter måndagens kurskväll gick Grym och jag en promenad på Kungsbäck. Längst bort i en kurva ser jag att ett rådjur lugnt passerar grusvägen, alldeles vid Valbo Bks infart. Det övningstillfället måste tillvaratas!

Grym är skvallertränad på människor på cykel och gående, hundar, ekorrar, bilar och såklart rådjur. Skvaller innebär i korthet att åsynen av något vi bestämt oss för (hundar t.ex.) innebär möjlighet till belöning om han snabbt vänder tillbaka till mig. I början av träningen när han var 10-12 veckor och började se lite längre än näsan räckte, belönade jag för allt han skvallrade på. Bara för att få många tillfällen till lyckad träning. Han skvallrade på kråkor, soptunnor, ensamma cyklar... till jag bestämde vilka objekt det skulle löna sig att skvallra på. Nåväl, tillbaka till vår rådjurspromenad.....

Jag fortsatte promenaden som vanligt och han släntrade fram i godan ro ca 30 meter framför mig. Precis där rådjuret gått över vägen stannade han, spanade ut i skogen åt det håll rådjuret gått. Tittar tillbaka på mig. Jag avvaktar. Avvaktar ända till han skjuter fart. Tillbaka till mig! Sliter upp bästa skinntrasan ur fickan och LEKER!!!!!
När vi sen fortsätter promenaden står rådjuret kvar en bit in i skogen och betraktar oss. Grym passar på att begära mer skvallerbelöningar. När vi kommer tillbaka mot träningsladan har rådjuret bytt plats och står ute på åkern. Lyllos Grym som får ytterligare en chans att skvallra!

Inga kommentarer: