måndag 30 april 2012

Klurigt upplägg!

Ett riktigt klurigt upplägg har arrangören fått till för lydnadsprogrammet på lydnads VM!



Vet inte hur bra det här syns med det är skissen över hur de lägger momenten på  lydnads VM i Saltzburg
i maj.
Kul tanke att använda samma kon till både ruta och dirigeringsapporteringen. Jag var ju då tvungen att prova detta gytter på träningen idag. Rutan först, där jag snitsade till det med att Jennie och Axa gjorde en vanlig apportering samtidigt som vårt konskick. Han hörde när apporten gick i backen bakom honom precis när han vände upp mot konen. När Jennie kommenderat "apport", vilket Grym inte reagerade alls på, skickade jag vidare till rutan. Svansen utanför men i övrigt bra!
Direkt till apporteringsdirigeringen. Jag lade ut apporterna själv, enligt skissen ovan. Skickade på vänstra apporten där det även stod ett hinder nära apporten. Vet inte om han inte såg metallen i gräset men på halva vägen vek han in mot mitten så jag fick kommendera om. Har aldrig någonsin hänt tidigare.....
Sen skulle jag ju "bara testa" lite. Skickade kon och ruta fast apporterna låg kvar på vägen, där tog det stopp kan jag säga. En rätt förvirrad border collie tvekade vid apporten och lät sig skickas vidare till rutan.

Rolig utmaning, nu ska vi banne mig sätta riktigt bra ordförståelse på dessa olika delar och se till att han blir klockren på det. Tveksamheter vill vi inte ha, inte bra för självförtroendet.

Du hittar mer info på arrangörens hemsida

Inga kommentarer: