söndag 26 februari 2012

Träning på Romme

Dogge och jag var förbi Marie på Dala Hundservice/ACT assistancedogs i Borlänge för lite träning och planering.
På två månader har han hunnit långt i sin utbildning. Han är  trygg med de allra flesta underlag och miljöer. Han har koll på sin kropp och kan en massa beteenden och gör rätt saker på många olika signaler. Han klarar att utföra en del sysslor mot okända människor. T.ex. ta ett kontokort från mig, gå till en butiksdisk, resa upp sina framtassar mot disken, lämna ifrån sig kontokortet till personalen och vänta där för att få tillbaka kortet som han sen lämnar tillbaka till mig.
Dogge förbereder strumpan som jag bett honom dra av mig. Han pillar försiktigt med strumpan för att inte göra illa mina tår.
 När ha väl fått lite material att dra i, tar han in ordentligt.
 Ordning och reda, strumpan städas undan i korgen.

Vi tränade stadga i bl.a. stående. Med mig bakom, på sidan, stilla, i rörelse......
När jag "tappar" godis, hoppar, snurrar, går långt ifrån........

Dogges grundträning har kommit långt på väg. En del beteenden ska fungera på längre avstånd, några ska tränas att fungera med snabbare reaktion och andra behöver fungera under lite längre tid. Nu går Dogge på välförtjänt semester nån vecka, innan vi startar upp den träning som är riktad direkt mot en specifik kund.

Inga kommentarer: