tisdag 14 februari 2012

Träning med relevant störning

Jag tycker det är både roligt lärorikt att lägga in störningar i träningen. Dels för att göra hunden väldigt medveten om vad den gör. Men såklart även för att göra hunden okänslig för vad som händer runt om oss när vi jobbar ihop.
Kan känna ibland att vissa störningar är helt orelevanta och aldrig kommer att uppstå på en tävling eller i vardagen. T.ex. att någon flyttar på vittringspinnarna medan hunden letar eller tar i hunden när vi går fot.
Förvirrar mer än skapar trygghet. Åtminstone för Grym. Så det låter vi bli. 
Däremot finns det massor av andra störningar som verkligen stärker säkerheten i utförandet. Att göra vittringen eller greppa apporten nära andra människor och hundar kan absolut hända på en tävling och kan verka skrämmande för en ovan hund.  I dag gjorde jag en fjärr där Sandra stod nån meter från Grym och jag stod på ca 15 meter. Ibland sa hon ligg, stå, sitt för att luras. Han gick på det några gånger. Jag stöttade muntligt och gav mina tydliga kommentarer dessemellan. Efter några försök fixade han det! Det är nåt som absolut kan hända på tävling. En förare på planen bredvid säger saker högt och ljudligt, det är inte ovanligt!
Kommendering i fria följet kan få vilken het hund som helst att gå upp i varv och kanske få den att pipa. Grym är en sån..... Vi nöter detta så fort vi kan. Ofta använder jag inspelad kommendering som jag har ligger i telefonen, men jag försöker så ofta som möjligt få kommendering på riktigt. Jag kommenderar mig själv oxå. -"Är föraren klar?" -"Jag är klar!" -"Framåt marsch!" -"Fot!" Sen har jag låtit det gå 5-10 sekunder innan jag startar. Har gått bra, så även idag. Fast Sandra kommenderade. Han hinner gå ner i varv. YES! Minska antalet sekunder, står det i träningsplaneringen.
 Fina Qiwi var rätt nöjd efter träningspasset idag!


Efter träningen tog vi en fika hos Sandra. Dogge fick prova på att hämta prylar hos mig och lämna till Sandra. Och tvärtom. Lite fipplig i början men när han fick samma lugnande hjälp av Sandra som han får av mig gick det bra. Tack Sandra!
Sen hade inte Sandra riktigt tid med oss längre.... Hon väntar tillökning och har lånat böcker av mig om vallning. Nytillskottet är en lillebror till Grym, ska bli sååå kul att följa. Så jag misstänker att det inte blev så mycket mer vettigt gjort för henne den här eftermiddagen...

Inga kommentarer: