söndag 30 januari 2011

Träning Rättvik

Har varit en sväng till Rättvik och tränat i körhallen. Rättviks Naturbruksgymnasium använder denna stooora hall i sin undervisning och hyr även ut till andra lämpliga aktiviteter.

Åkte med Ann/Cim dit och där mötte vi upp Linda, Inga-Lill och Kerstin med hundar.

Mitt största mål för dagen var att få en bra, uppmärksam attityd från Grym trots alla störningar, hundar, underlag, ljud, löptikar..... Vi ska tävla i hallen nästa helg och jag ville bara ha positiva känslor med oss därifrån.
Hade skrivit in i träningsplaneringen: INGEN SVÅR TEKNIKTRÄNING!!!!

Platsliggning:
Gjorde en där han låg själv och jag gick upp på läktare och pratade med de andra. Inga problem, låg lugnt kvar.
Gjorde även en gemensam där två av oss gick utom synhåll och tre personer stod kvar på planen. Här kom det lite svagt pip när jag var på väg ut, :( Sen var det tyst ända till strax innan tiden var ute. Jag hoppas att anledningen var att tiken bredvid luktar löp.
Vittringen:
Hemma letar Grym rätt på min tändsticka bland andra tändstickor, kan leta upp till 5-7 minuter om jag gömt en liten sticka i ett rum utan att ge upp. Jag ville testa av hur det funkar i en ny miljö. Kan meddela att det funkade inte alls. Tror att det var för många nya faktorer med i träningen, inkl att jag inte var så säker i mitt agerande som jag brukar. Blä, gör om och gör rätt. Fokus på träning i olika miljöer med annan som lägger ut föremål, står på schemat i några veckor nu.
Apporteringsdirigering:
Funkade som det brukar! Jag tränar just nu att han snabbt ska ta mitt handtecken och välja rätt håll. Gör det för det mesta när han är i rörelse förbi föremål som jag lagt ut. Ibland är det vänster, ibland höger men även ofta rakt bakåt. Inga funderingar på att underlaget var intressant eller äckligt. Raka rör! :)
Fler moment med kommendering:
Ff, tvåans hopp,ff, apportering, ff, fjärr, ff, rutan. Höll ihop rätt bra! Han tycker fria följet är kul och han vet att o han gör det riktigt bra går vi vidare till nåt ÄNNU roligare moment. Har medvetet tränat att t.ex. hopp, rutan osv är riktigt värdeladdade så han uppfattar dom som belöningar. Han är inte störd av tävlingsledaren, däremot kan han inte alltid hålla sig från att titta på hindret, rutan när vi kommer nära.
Hoppet hamnade han snett i nedslag och sättande men tog en omväg över hindret på vägen tillbaka till mig!
Apporteringen tar han i hög fart, bra grepp, sätter sig med lite för mycket luft mellan oss.
Rutan gör han skiiitbra. Där ligger ansvaret på mig att bedöma när jag ska säga "stanna" beroende på hur hög fart han har. Han har alltid en snabb galopp, men ibland är farten väldigt hög, han stannar alltid väldigt snabbt. Så om jag får till det hamnar han i mitten.
Är nöjd med dagens träning, är jätteglad att jag åkte dit idag så vi fick känna på underlag och störningar. Förhoppningen om ett bra resultat börjar spira.
Veckans träning inför tävlingen nästa helg, består av lite mer detaljträning i fria följet, enbart ståendestopp på avstånd (inga ligg som är hans bästa, kommer på fel ställen om han får göra det för ofta), en hel del platsliggningar i olika miljöer, med andra hundar.
Långsiktig fortsätter vi med noggrannhet, diskriminering och uthållighet i nosarbete, spontanitet i apporteringsdirigeringen och tekniken i "studs-stå" som jag tänkt ha till inkallning med stå så småningom.

Nu längtar både Grym och jag efter sömn, det har varit en hektisk och rolig helg!
Ha det gott folk och fä!

Inga kommentarer: