måndag 3 januari 2011

Frisk!

Gryms temp är numera helt normal igen! Blev lite orolig där ett tag, men nu är han lika galen som vanligt. Veterinären vill att jag fortsätter tempa under en period så febertopparna inte kommer och går.

Idag gjorde jag en sväng med båda hundarna på Kungsbäck i strålande sol, gnistrande snö och fullständigt vindstilla. Underbart!
Efter några minuters sniffande tröttnade Grym på att vara "knollrig-unghane-med-bara-en-sak-i-huvudet", bjöd upp mig till lek och var PÅÅÅÅ i vanlig ordning.
När nu Ipz för en gång skull var med på vår prommis tog jag tillfället i akt och använde henne som konkurrent.
Jag brukar "tappa" saker på promenaden, ofta flera stycken på olika avstånd, som Grym sen får springa tillbaka och hämta. Jag försöker tappa så de inte syns på håll. Ger tryck i utgångar, konditionsträning och han är tvungen att ha näsan på fast han springer fort. Nu när avståndet börjar bli längre än 60-70 m och det är mer än 2 prylar, kan han komma in och be om hjälp. Eftersom jag inte vill att han ska tjäna på att be om hjälp så har jag brutit och gått ut och hämtat själv, och varit rätt retsam. Nu använde jag Ipz istället, till hennes stora lycka och Gryms förvåning. När han kom in tom skickade jag iväg Ipz, som är en riktig klippa på den här övningen. Jag belönade henne verkligen från tårna med massor av lek och stoj medan Grym satt och tittade på. Två gånger blev det så men sen, gott folk blev det fart i kämparglöden. Grym sprang långt ut, jag hade lagt ett snöre, i ett traktorspår som skurit in i en driva. Han tvärnitade på vittringen och jobbade på till han hittade den. Jubel och klang!!!!! Tycker om konkurrens som motivator!

Drömmer mig ibland tillbaka till hösten med barmark och lagom temperatur. Men den kommer igen och vi uppskattar den sannolikt mycket mer efter ännu en vargavinter!

2 kommentarer:

Emelie von Bothmer sa...

Tack för inspiration - igen!

UlricaA sa...

Åh vad skönt att brorsan är bra igen! Kram!