onsdag 1 augusti 2012

Uthållighet och explosivitet....

.....var vad jag bad Ann Essner att hjälpa mig skapa hos Grym. 
Han är 2,5 år nu och kommer att gå betydligt hårdare, rent fysiskt i framtiden. Dels kör vi igång vallningen, vilket i sig kommer att kräva en hel del av hans kropp. Men även brukset och lydnaden kräver en stark och uthållig kropp om den ska hålla ett helt, långt, aktivt liv.

Såå, Ann gick igenom honom och konstaterade att han inte hade några stelheter, att musklerna var mjuka men absolut kunde bli större. Han har en bra balans och koordination men behöver lite mer styrka. Han väger idag 16,5 kilo och ska öka åtminstone 1 kg, i muskler.
Ann mätte vilopuls, arbetspuls vid trav i tre minuter och återhämtningstid. För att se var han står nu och för att vi ska kunna mäta förändring. 
Jag fick i hemläxa att träna styrka med vikter på plan underlag, gärna i terräng. Grym ska även kämpa uppför och nerför med motstånd. Vi ska jobba med vissa muskelgrupper på pilatesboll. Och vi ska köra tempopass på cykel.

Började direkt när vi kom hem med ett pilatespass. 15 sekunder x 6 pass. Lite olika ställningar men alla med framtassar på bollen lite framskjutna och baktassarna på marken.

Idag har vi gått i brant, lång backe upp och ner 8 gånger. Han i sele och jag bakom i expanderlina. Han kämpar framåt och jag håller mot lite lagom. Hans "framåt" fungerar utmärkt. Han förväntar sig belöning när han kommer upp och ner. I dag bestod belöningen av en tom PET-flaska att skuttande knaka omkring med. :o)
Vi tog även en cykeltur på 7 km. Han drog mig i nomeselen hela vägen. 3 minuter rask trav - 3 minuter galen galopp - 3 minuter rask trav - 3 minuter galen galopp osv. De två första galoppsträckorna njöt han fullt ut. De två sista ansträngde han sig mer än han njöt.... Väl hemma igen gick vi en stilla promenad på 10 minuter för att varva ner puls. Avslutade med stretchning.

Det här ska bli spännande! Jag har gjort en planering med styrka och fart två gånger i veckan. Vi ska ses igen om fem veckor för utvärdering och ny hemläxa.

Inga kommentarer: