söndag 19 augusti 2012

Ner i skoskaften......

Tävlat rankingtävling i Kungsör idag. Glad i hågen sällade vi oss till de andra i morse. Här skulle tävlas och presteras.
Ordningen på momenten var omvänd mot normalt. Skulle passa oss utmärkt. En trött hund trycker inte på och piper i fria följet var min optimistiska tanke.
Foto: Eva Thorstensson
Började med platsliggning. Inga problem som jag såg det men vi fick en sjua på det. "flyttar ett ben, nosar"
Fjärren gjorde han lika noggrant och klockrent som vanligt. I ett sitt-till-stå skifte ställde han inte bak båda benen ordentligt. Men tog alla mina kommandon direkt  och var still i framtassarna. I uppsittet när jag kom tillbaka var han inte så rapp och satte inte in sig riktigt. Betyg 8,5
Sen följde en del smågrejor, vid sväng bakom mig i apporten osv. Men det kändes bra, vi gjorde det tillsammans och var helt överens och glada.
Första delen bestod av plats, fjärr, vittring, metallen, apporteringsdirigering.

Tre timmar senare var det dags igen.
Rutan - tjuvar på tävingsl "kalla in". Fick även i kritiken "vinklar inte 90 grader i gången. Betyg 5
Inkallning - jag får hjärnsläpp och kommenderar ligg på första skiftet. Pucko. Det tillsammans med dk på inkallningen ger betyg 5

Där tror jag att jag tappade den lilla energin han hade kvar. Jag hamnade ur fokus pga mitt misstag. Ajabaja!

Z - här var han i sin bubbla. När dessutom första skiftet blev fel och jag tydligt och klantigt grimaserade när jag vände om och såg det, dippade han ännu värre.  Betyg 6

Fritt följ - en osäker kille, är nån helt annanstans. Orkar inte hålla ihop längre. Åh, så tokigt det blev. Betyg 5

Så här i efterhand skulle vi lagt oss båda två i husvagnen och sovit de där timmarna mellan våra pass....
Det var mitt ansvar och jag missade det. Trodde han klarade mer.
Med självförtroende nere i skoskaften funderade jag i bilen på väg hem. Nu tar vi en lydnadspaus. Ägnar oss åt vallningen och fysträning. Rensar hjärnan från lydnaden.
Gör en långsiktig planering för start tidigast i vinter.
Den planen kommer att innebära en del "riva upp och göra om".
Sen. När vi orkar.

5 kommentarer:

Katarina sa...

Det där med friaföljet sist är inte lätt. Vi körde det förra året på en Maria kurs i Kungsörshallen och jag hade väl mina misstankar om hur det skulle gå. Inte lätt för Fixa att gå ett samlat frittfölj efter en massa fartmoment. Men en bra utmaning att jobba på att kunna klara!

UlricaA sa...

Ni fixar det oxå!!!!! pussa brorsan från oss! Kramisar!

Anonym sa...

Vad tråkigt när det inte blir som man tänkt. Men det är väl någon slags lärdom också. Passa på och ta en välförtjänt paus och så kommer ni igen ännu starkare.Kram från Barbro & Tiger

marie sa...

Ni har ju presterat jätte jätte fint hela året :) jag tycker ni ä "Grymt" bäst.Grym är ung och ibland blir det inte som man tänkt.Det här var säkert en jätte bra erfarenhet, trots allt . Valla nu ett tag och låt tankarna planera för kommande träningar och tävlingar i lugn och ro, säg till när ni kommer till Stockholm, om vi inte känner för att träna kan vi alltid fika och äta för det är vi väldigt bra på ;-))))
Kram Marie&Carma

Heidi sa...

Samlad erfarenhet. Bättre upp nästa gång.
Glöm inte att se er egen resa.
NI ÄR DUKTIGA!
Kram :)