tisdag 31 juli 2012

Roadtrip 3 höjdare

Efter en natt på Slimminge gård i en liten, liten stuga fortsatte vi färden mot Näsbyholms Slott och bästa, bästa Jonas för att få oss en lektion i vallning. Jonas är den jag med förtroende vänder mig till, när det gäller vallningsträning. Och mycket annat också när sunt förnuft  ska vara inblandat. En klok man med ett sätt att träna hund som tilltalar mig. Mycket!


Vallningsträningen har legat nere under en längre period, har ju prioriterat lydnaden ett tag. Men nu tar vi en liten paus från den och kör järnet på vallningen. Hemläxa: Grym ska jobba självständigt med fåren, inte plocka in mig i det hela och fråga. Vi ska använda aktiva får för att öka hans engagemang och eye. Typ! Fast Jonas uttryckte det hela lite mer subtilt! Tar med mig en skön känsla och en klar bild av vad vi har att jobba på. Ser fram mot när han kommer uppåt landet i höst så vi får en återkoppling!

Tog ett stopp i Karlskrona. Mannen jag är gift med har aldrig varit i Karlskrona och som han uttryckte det:'"-Finns mycket intressant att se i en hamnstad", gjorde att vi stoppade till där. Och tittade på båtar. Stora båtar för krig. Stooora båtar med mäktiga segel. Små båtar som tog besättningen ut till den stora båten. Trasiga båtar på museum. Fina båtar som till och med jag skulle kunna tänka mig att lära mig segla i. Ja, en massa båtar såklart i en hamnstad.

I mitt tycke var största behållningen i Karlskrona, den exklusiva glassen vi hittade på båtmuseet. Restaurangchefen hade varit på kurs i Italien och lärt sig göra glass på riktigt. På riktiga råvaror. Inga aromer där inte. Blåbärsglassen var nästan svart, så där som blåbär är. Päronglassen vit, så där som skalade päron är. Citronglassen fick min gom att dras ihop. Mm, så gott det var! Kan ingen cafemänniska i Gävle ta hit den. Skulle bli succé!

Inga kommentarer: