tisdag 8 maj 2012

Fetch finns inte mer

Kelliegårdens Fantastic Fetch är en av de border collies som jag haft äran att få dela liv med under en period.
Han kom till mig som en 10-månaders förvirrad och omflyttad yngling. Jag kommer ihåg när jag såg honom första gången. På en gata i Uppsala kom en trefärgad, ful obestämbar hund. Han såg ut som en cylinder på smala pinnben, ingen midja. (Tog inte så lång tid förrän jag bara såg hans skönhet)
Under några år utvecklades vi tillsammans, han blev godkänd vallhund och lydnadschampion. En fantastiskt trevlig border. Stadig och rolig att jobba med. Oerhört rädd för dammsugaren, utöver det var han helt orädd.
Av olika anledningar, mest att han valde ut några djur i flocken och vallade dom riktigt skickligt, men lämnade övriga 200 kvar, flyttade han efter några år till Camilla där han haft ett synnerligen aktivt liv som stallhund. 

1 maj lämnade Fetch, efter en tids sjukdom, jordelivet. Han skulle ha fyllt 12 år idag.
Jag ber att få citera Camilla:
"Fetch blev jättedålig sista april, så jag åkte till Gefle Hund och Katt onsdag morgon. Han fick somna i mitt knä, fruktansvärt jobbigt att göra det trots att jag vet att han levde på övertid. Så nu är det himla tomt här hemma, saknaden är enorm efter den där underbara hunden!!!!








Inga kommentarer: