fredag 8 juli 2011

Varför gör min hund så?

Min hund drar så rysligt i kopplet! Varför?
Min lilla hund är såå snäll inne, men helt okontaktbar ute, varför är det så?
Nej, min vovve blir tokig om han inte får träffa hundar vi möter. Det går inte, men så fort de får hälsa går det bra! Är den här rasen sån?

Jag får ofta frågor om varför hundar gör si eller så. I de flesta fall är orsaken densamma. Det är ingen som lärt dom nått annat!
Det är inte många beteenden, som inte går att påverka till det bättre, men många hundägare tror att  det liksom ska gå av sig självt. Bara man skaffar rätt ras...... eller nått annat magiskt.....

Jag vet inget barn som frågar efter en gaffel, när barnet ska börja äta själv. Men jag vet massor av föräldrar som sätter skeden i handen på sitt lilla barn och med positiv stämma uppmanar barnet att använda skeden. Igen och igen och igen. 
Jag vet inget barn med normal begåvning och fungerande motorik, som äter med fingrarna när det börjar skolan. Åtminstone inte "äta-med-bestick-mat". För "någon" (antagligen föräldrar) har tyckt att det varit viktigt att barnet äter "som folk". Och ständigt uppmanat barnet att använda lämpliga verktyg till matintag. Ända till barnet uppmärksammats på det tillräckligt många gånger, och det hela har blivit så vant, att det går av sig självt. 

Så är det med hundar också! 
Vill vi att hunden ska vara bekväm och lugn tillsammans med andra hundar, då vill det till att vi skapar såna situationer. Kanske inte låter dom leka med alla vi möter, för dom tycker det är såå roligt och han blir så trött och nöjd sen. Då har vi snabbt och effektivt tränat in att andra hundar betyder hög aktivitetsnivå. Hmm.
Vill vi att hunden ska gå fint i koppel och följa oss på promenaden, är det ju lite tokigt att låta valpen leda oss i kopplet, från den ena intressanta upptäckten till den andra. Som den dessutom får undersöka alldeles själv. Om vi istället har lilla valpen lös eller i lång lina och hittar på lite roliga saker här och där tillsammans, går åt andra håll, berömmer när hunden är på väg ikapp, igen och igen och igen. Ja, då är det snart så vant för hunden, att det ska gå till så. att den inte ens funderar på andra alternativ. 
Simple as that!
Vissa lär sig det här med bordskick fort, medan andra behöver tjatas lite extra på :o)

3 kommentarer:

Sanna sa...

Gullepojk!

Annika sa...

Så sant, så sant.

UlricaA sa...

Han är så söt, en guldklimp!!!!!! Du har inte lust att maila recepten igen till mig? Dom har fortfarande inte landat här....ha en go helg! kram!