fredag 29 juli 2011

Jonas - min idol!

Jag säger bara, Jonas Gustafsson, det är min typ av hundtränare det!

Jag vet ingen annan inom vallningsvärlden som jag har sånt förtroende för, bara älskar hans syn på hundträning och hans metoder att få hunden att hitta rätt attityd och trygghet i hanteringen av djur!
Linda Åkerström på Gårdhammar i Arboga hade äntligen lyckats få Jonas att hålla kurs igen. Han har under något år lyst med sin frånvaro till förmån för sitt jobb som fåraherde på Skabernäs Gods i Skåne.
Grym har tidigare endast blivit presenterad för får tidigare och har förstått, att han kan påverka dom att flytta på sig. En del i alla fall. Emellanåt har tackorna bestämt sig för att flytta på honom, mindre pedagogiskt, tyvärr. Så det var en helt oskolad hund som vi började jobba med. Dels är han inte riktigt tänd och behöver komma rätt nära för att börja koncentrera sig. Lite motstånd från fåren, gjorde det hela lite mer spännande och fokus infann sig. Så vi (lr rättare sagt Jonas) skapade sådana situationer, för att förstärka känslan av att han vill kontrollera mera.
Han hade en tendens att låsa vid fåren, om de satte mot i ett trängt läge. (Alltså att tackorna bara står och blänger på honom och han blänger tillbaka, t.ex. i ett hörn eller om han är lite för på. Ofta törs varken hund eller får vika undan, utan en fysisk konfrontation är ett faktum) Medicinen var att inte låta honom misslyckas, utan med enkla medel visa hur han kan göra istället, för att få tackorna att röra sig åt det håll han ville. Vi jobbade med honom i lina, för att enkelt kunna hjälpa honom att prova beteenden som inte var önskvärda. (störta mot fåren för att få dom att röra sig) Men även för att enkelt, kunna ge info om hur han kan röra sig på annat sätt och ändå få fåren att röra sig. (Dra lite i linan så han rör sig mot tackornas bakdel och samtidigt öka avståndet lite till dom och fortsätta jobba med lagom avstånd)
Efter några pass såg vi förändringen. Han hade börjat använda sig av en annan teknik för att flytta på fåren, han blev tryggare och hade större vilja kontrollera den lilla flocken.
Min hemläxa är nu att skapa situationer som är lagoma, göra övningarna på samma ställe så han har ett mål med förflyttningen och låta honom testa en del på egen hand. Så han märker att "-om jag gör så här, då regerar tackorna si, men om jag gör lite så här då blir reaktionen en annan."
Det är så häftigt att se när hund och får kommunicerar med varandra och det börjar komma nu.
Nu tränar vi på ett tag, sen blir det banne mig en tripp till Skåne för en återkoppling.

Inga kommentarer: