måndag 11 juli 2011

Mitt bästa ljud!

Det finns många ljud jag tycker om.
Vindens sus i trädkronorna, svalorna när de svischar förbi, vågorna skvalp. Ljudet från gummistövlar som går på en grusgång minner om barndomen, när morfar är på väg in från  lagårn. Likaså stickor som slår mot varandra när mamma stickar. Eller väggklockan som sakta tickar i mormors förövrigt tysta kök.
En hund som suckar så där nöjt och trött, ett hjärtligt barnskratt, eller mummel från köket när jag gått och lagt mig.

MEN, mitt absoluta favoritljud är, diskmaskinen som maler på! När jag har rustat undan för dagen, satt mig i det lugna köket med en tidning och en kopp kaffe. Å låter diskmaskinen göra jobbet! Så rogivande och nöjt. Till saken hör att det inte är speciellt många år i mitt liv som vi haft diskmaskin. Så när vi väl har det är det lyx!

Vilket är ditt favoritljud?

3 kommentarer:

Anonym sa...

hmmm gu va många ljud du kom på :)
Har inte funderat så mycket på det där men...
...vågors skvalpande och kluckande mot strand där är vi överens...
...höststorm och piskande regn mot rutan när jag sitter inne hopkurad i en skön pläd med ljus tända...
...barns glada skratt...
...en katt som spinner i mitt knä...
...V8 muller...


...men diskmaskinens malande det är nog mitt värsta ljud, tätt följt av tvättmaskinen särskilt när den centrifugar och droppande kranar när jag ska sova :)

Ha en fin sommar
Lillemor

Anonym sa...

Gillar perkolatorljudet, eller för att fortsätta på Gundbo-temat: ögonblicket av tystnad, just när mjölkmaskinen stängs av;)

Anna sa...

Åh Karolina, det ljudet hade jag glömt! Men du har så rätt, det väcker välbehagliga minnen!